Een mysterieus metaal in een ritsruitertje

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Een mysterieus metaal in een ritsruitertje

Hoi allemaal,

Voor een practicumproject voor mijn studie op de UU wil ik graag de samenstelling van een ritsruitertje onderzoeken (dat ding dus waarmee je je rits opent of sluit). Na de eerste kwalitatieve bepaling, waarbij de ritsruiter in HNO3 opgelost is gevolgd door analyse met de AAS, blijkt er vooral ijzer, nikkel en koper voor te komen in het betreffende ruitertje - dit is natuurlijk geen verrassing.

Het interessante zijn echter de sporenelementen die uit de AAS-analyse naar voren kwamen: onder andere Cr, Mn, Mg en iets merkwaardigs.

Na het oplossen in HNO3 bleef er een stukje metaal aan de roervlo kleven. Het bleek een glanzend plaatje te zijn met een kleur iets roder dan koper en het was magnetisch. Na oplossen in aqua regia en een AAS-analyse bleek het géén tin, nikkel, koper gadolonium (je moet toch wat) of aluminium te zijn. Wel bevatte het deeltje ijzer, in tegenstelling tot de oplossing in HNO3 die ik eerder omscheef.

Het logische lijkt mij dat het ijzer de magnetische eigenschappen verklaarde en een ander metaal de koperachtige, rode kleur. Maar welk metaal kan het zijn?

Op het lab is ijzeroxide geopperd, maar dit leek ons onwaarschijnlijk omdat het glansde. Dit zou op een metaal moeten wijzen.

Het antwoord is niet noodzakelijk voor de practicumopdracht, maar ik ben te nieuwsgierig om het te laten liggen. Dus heeft iemand een suggestie? Er is nog genoeg oplossing in koningswater voor een nieuwe, grondige AAS-analyse ;-)

Ik ben benieuwd!

Berichten: 12.262

Re: Een mysterieus metaal in een ritsruitertje

Zou het wellicht cobalt kunnen zijn? Dat is ferromagnetisch, maar dan weer niet rood van kleur.

Iets anders om naar te kijken is zink. Dat wordt gebruikt in veel legeringen, waarvan sommige een aardige koperachtige kleur hebben (denk aan het metaal van euromunten), al zit in die specifieke legering ook aluminium.
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Een mysterieus metaal in een ritsruitertje

Ik zou het even moeten nakijken, maar we hebben Co en Zn volgens mij ook gemeten. Anders zal ik die zeker ook nagaan. Dank je!

Berichten: 12.262

Re: Een mysterieus metaal in een ritsruitertje

Welke elementen heb je van dat specifieke stukje gemeten, en naast ijzer, gevonden?
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Een mysterieus metaal in een ritsruitertje

We hebben alleen ijzer gevonden, en we hebben gemeten:

Ni, Co, Gd, Fe (want magnetisch), Ti, Au, Pt (want er zat ook vrij veel zilver in het ruitertje zelf), Cu (vanwege de kleur) en Sn (want het loste niet op in HNO3.

Ik begin nu te twijfelen of we koper wel gemeten hebben, dat zou ik na moeten kijken want dat is door de kleur wel de moeite waard...

Dat het ijzer is, zou best logisch zijn met een oxidelaagje, maar daarvoor vonden wij het te glanzend. Of denken jullie daar anders over?

Berichten: 12.262

Re: Een mysterieus metaal in een ritsruitertje

Ik vermoed dat zo'n stukje van een rits wel eens kan bestaan uit meerdere legeringen: eentje die de kern vorm, met daarop een laagje van een andere legering die het het uiterlijk geeft. Zoiets wordt veelvuldig toegepast in allerlei zaken - soms vanwege de kosten, soms omdat het binnenste materiaal de mechanische sterkte moet geven of iets dergelijks.

Als je het echt tot de bodem wilt uitzoeken zijn er natuurlijk ook nog wel verdere opties, AES, ir/vis/uv spectrometrie van het opgeloste geheel en dergelijke. Als je de apparatuur hebt zelf rontgenanalyse en dergelijke.
Victory through technology

Reageer