Springen naar inhoud

formules leren

• Log in om te kunnen reageren

sanne1996

sanne1996

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2013 - 23:17

Hoe kan je het beste formules toepassen van Natuurkunde??
Want ik snap die in het binas niet
Hartelijk dank alvast
Sanne

Ik ben anders bang dat ik mijn examen voor dit onderwerp helemaal verpest

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jimvm

jimvm

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2013 - 23:26

Als je puur de formules wilt kunnen toepassen, en voor lief neemt dat je ze niet begrijpt (lees: genoegen neemt met een 5 of hooguit een 6), kun je het 't beste zo aanpakken:
Lees een opdracht en schrijf alle getallen op, mét grootheid en eenheid (dus: I = 2,5 A; U = 5,0 V, R gevraagd). Dan hoef je alleen maar een formule in Binas op te zoeken met R, I en U erin en die in te vullen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 maart 2013 - 04:19

Want ik snap die in het binas niet

Aan een formule in BINAS valt niet zo geweldig veel te snappen. Dus dat kan haast je probleem niet zijn. Kun je eens een paar voorbeeldjes geven van hoe/waar het mis gaat?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

sanne1996

sanne1996

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2013 - 10:12

Zoals al dir formules over beweging daar kom ik naar een tijdje niet merr uit omdat ik a=versnelling niet snap

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 maart 2013 - 10:55

... omdat ik a=versnelling niet snap

Dat lijkt me nog geen uitleg/voorbeeld. Die a is gewoon een afkorting/symbool voor versnelling. Dat is geen formule of eender wat hè. In woorden staat daar eigenlijk "we gebruiken voor de versnelling aan te duiden het symbool a".
Verborgen inhoud
Die a komt overigens van het Engelse acceleration.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

sanne1996

sanne1996

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2013 - 13:45

Ik snap die van beweging alllemaaal en helemaak nie de versnellling

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 maart 2013 - 13:52

Mja, wil je hulp zul je
  • een voorbeeld moeten geven; en
  • in dat voorbeeld concre(e)t(er) aanduiden wàt je niet snapt aan die formule
vrees ik. Want nu is er niet echt een beginnen aan.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

jimvm

jimvm

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2013 - 13:52

Zoals snelheid de verplaatsing per seconde is (vandaar de eenheid: meter per seconde), is versnelling de snelheid de verhoging van de snelheid per seconde (dus meter per seconde per seconde).
De versnelling is dus het verschil tussen de eindsnelheid en de beginsnelheid (veind-vbegin) gedeeld door de tijdsduur: LaTeX . Als je dat niet begrijpt, ligt het niet aan het leren van de formules in Binas, maar zou je beter aan de bel kunnen trekken bij je docent.

sanne1996

sanne1996

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2013 - 14:06

Zoqls dit
Ve=Vb+a×t em Ve=Vb-a×t wat is het verschil

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 maart 2013 - 14:27

Het verschil zit in het plusteken en het minteken.
Als er een min staat, dan is dat een negatieve versnelling, dat kan je ook vertraging noemen. Het resultaat is dat de eindsnelheid lager is dan de beginsnelheid.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2463 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2013 - 15:29

Die a komt overigens van het Engelse acceleration.

Bijna goed. De a komt van het Latijnse acceleratio, v komt van het Latijnse velocitas, en s (voor afstand) komt van het Latijnse spatium.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 maart 2013 - 18:25

Zoqls dit

dag Sanne,
Ik ken die formules uit BINAS voor VMBO-KGT.
M.a.w. ben je bezig met het voorbereiden voor een vmbo-examen?
Zo ja, dan zullen we dat op een wat andere manier moeten proberen uitleggen dan sommigen dat hierboven, met de allerbeste bedoelingen trouwens, doen.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2463 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2013 - 19:40

Zoqls dit

Bij de formule met het plusteken heb je te maken met een snelheid die na iedere seconde met a m/s toeneemt, en bij de formule met het minteken heb je te maken met een snelheid die na iedere seconde met a m/s afneemt. Bij een toenemende snelheid is er sprake van een eenparig versnelde beweging met een versnelling van
a m/s², en bij een afnemende snelheid is er sprake van een eenparig vertraagde beweging met een vertraging van a m/s².

Veranderd door mathfreak, 29 maart 2013 - 19:41

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

sanne1996

sanne1996

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2013 - 21:23

Ja dit id voor mijn vmbo-t diploma
En jongensal bedsnkt voor dr hulp

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 maart 2013 - 21:36

De eerste gebruik je als een auto versnelt, de tweede als die vertraagt.
Waarom dat voor jullie zo in BINAS en in jullie lesmethodes staat weet ik niet. Ik geef al jaren les op het vmbo en ik merk dat vmbo-ers eigenlijk helemaal niet zo'n moeite hebben met een negatieve versnelling (=vertraging) als die lesmethodes schijnen te verwachten. Wel met dubbele formules waar ze met ééntje ook toe zouden kunnen.

Ben je een beetje handig met formules verbouwen (balansmethode, 6-3-2 truukje, formuledriehoekje of wat ook)?

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures