Kruisbanden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Kruisbanden

Na het doorspitten van wat anatomie in Prometheus, kwam ik een uitspraak tegen die ik niet helemaal begrijp en qua correctheid in twijfel trek.
2013-03-28 23.28.19.jpg
2013-03-28 23.28.19.jpg (57.92 KiB) 1741 keer bekeken
In dit bovenstaand stukje tekst wordt aangegeven dat de kruisbanden extracapsulair, maar intra-articulair gelegen liggen.

Dat 'extracapsulaire' vind ik vreemd, want de kruisbanden liggen in de area interconylaris (voorste kruisband) en area intercondylaris posterior (achterste kruisband). Hieruit zou ik suggereren dat de kruisbanden intracapsulair liggen, i.p.v. extracapsulair.

Ik ben het er daarnaast niet mee eens dat ze intra-articulair liggen, aangezien de kruisbanden niet alleen tussen de menisci blijven, maar ook buiten de intima treden en daarmee meer in de subintima uitkomen. Dat ligt niet in het gewricht zelf, dus zou ik zeggen dat het extra-articulair moet zijn.
2013-03-28 23.45.15.jpg
2013-03-28 23.45.15.jpg (50.16 KiB) 1739 keer bekeken
Het plaatje hierboven geeft een heel mooi blauw lijntje aan, het ligamentum intra-capsularia. Het is goed te zien dat beide kruisbanden zich binnen deze blauwe linie bevinden. Sterker nog; de rode lijn geeft het gewrichtskapsel aan...en ook daar bevinden de kruisbanden zich in...waardoor ik zou denken dat we het toch echt over intracapsulair hebben.

Aangezien het nu wat verwarrend is geworden, vraag ik me dus af of mijn redenering klopt en ik de tekst als foutief moet beschouwen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Kruisbanden

Omdat reactie hier al enige dagen uitblijft wil ik een voorzichtige poging ondernemen ;) .

Ik denk dat je het wat te ver zoekt in de betekenis van extra-kapsulair en intra-articulair...
Cura schreef: do 28 mar 2013, 23:46
In dit bovenstaand stukje tekst wordt aangegeven dat de kruisbanden extracapsulair, maar intra-articulair gelegen liggen.
Laat ik beginnen met het laatste: intra-articulair. Ik denk dat het boek dat je aanhaalt louter wil meegeven dat de kruisbanden binnen het (knie)gewricht liggen. Net zoals je zou kunnen stellen dat de menisci intra-articulair liggen.

Een gelijkaardige figuur kon ik niet terugvinden in mijn anatomische atlas (Sobotta). Waar is die van jou uit afkomstig?
Het plaatje hierboven geeft een heel mooi blauw lijntje aan, het ligamentum intra-capsularia. Het is goed te zien dat beide kruisbanden zich binnen deze blauwe linie bevinden. Sterker nog; de rode lijn geeft het gewrichtskapsel aan.


Dat vind ik wat vreemd. De blauwe buitenste lijn is het ligamentum intra-capsularia zeg je terwijl de rode lijn het gewrichtskapsel is. Intra wijst op "binnen/in", het lijkt me dan toch wat vreemd dat het ligament "binnen-het-kapsel" buiten het gewrichtskapsel zou liggen?

Bij onderstaande figuur spreken we ook over een gewrichtskapsel (Joint capsule) welke duidelijk op een andere plaats te zien is al in jouw figuur.

Afbeelding

De rode lijn in jouw figuur wijst meer in de richting van de opstaande randen van de menisci en het anterior transverse meniscal ligament (ATML).

Afbeelding

Ik heb dus ook nog aardig wat vraagtekens, al vind ik het een interessante vraag :) .
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Kruisbanden

Mako schreef: za 30 mar 2013, 18:07
Een gelijkaardige figuur kon ik niet terugvinden in mijn anatomische atlas (Sobotta). Waar is die van jou uit afkomstig?
Cura schreef: do 28 mar 2013, 23:46
Na het doorspitten van wat anatomie in Prometheus [...]
Prometheus dus ;)
Mako schreef:
Dat vind ik wat vreemd. De blauwe buitenste lijn is het ligamentum intra-capsularia zeg je terwijl de rode lijn het gewrichtskapsel is. Intra wijst op "binnen/in", het lijkt me dan toch wat vreemd dat het ligament "binnen-het-kapsel" buiten het gewrichtskapsel zou liggen?
Het plaatje is wat onduidelijk (slechte kwaliteit foto gemaakt O:) ), maar er staat dat membrana fibrose, intima en subintima (samen membrana synovialis) samen het gewrichtskapsel vormen. Dus de blauwe- en rode lijn bij elkaar 'opgeteld' vormen het gewrichtskapsel. Excuses voor de onduidelijkheid, maar wat ik dus bedoelde is dat zowel de menisci als de kruisbanden intracapsulair liggen, omdat alles zich binnen die rode- en blauwe lijn bevindt.
Mako schreef:
Bij onderstaande figuur spreken we ook over een gewrichtskapsel (Joint capsule) welke duidelijk op een andere plaats te zien is al in jouw figuur.

Afbeelding
Ik denk dat 'jouw' joint capsule met 'mijn' blauwe lijn overeenkomt...ofwel; het gewrichtskapsel. Alleen is het gewrichtskapsel in Prometheus opgedeeld en heet alleen dat blauwe deel het membrana fibrosa en heet het in Sabotta gewoon joint capsule.
Mako schreef:
De rode lijn in jouw figuur wijst meer in de richting van de opstaande randen van de menisci en het anterior transverse meniscal ligament (ATML).

Afbeelding
Jep, ben ik met je eens! :)
Ik denk dat je het wat te ver zoekt in de betekenis van extra-kapsulair en intra-articulair...
Tsja, ik ben eigenlijk nog steeds van mening dat de kruisbanden intra-capsulair en extra-articulair liggen. Lijkt me niet iets wat vergezocht is als ze in Prometheus het omgekeerde beweren... :mrgreen:

Verborgen inhoud
P.S. Hoe heb je die afbeeldingen zo gedetailleerd er op gekregen, of komen ze van internet?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Kruisbanden

Begrijpend lezen jongens ;)

Ze hebben het -in de tekst uit Prometheus- duidelijk over de aanhechtingsplaatsen die extracapsulair liggen. Zie ook dit. Ze leggen zelfs uit waarom. De band zelf loopt natuurlijk intracapsulair zoals hier of hier wordt aangegeven en ook duidelijk op de door jullie gegeven plaatjes te zien is.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Kruisbanden

De tekst begint inderdaad over de aanhechtingsplaatsen, maar daarna (4e) zin wordt er gestart met "De kruisbanden" en gaat het naar mijn idee niet zozeer meer over de aanhechtingsplaatsen.

Ongeacht of het dan wel- of niet om de aanhechtingsplekken gaat, denk ik dat ik ook de definitie van 'gewrichtskapsel' gewoon niet begrijp.

1) Volgens Prometheus vormen de membrana fibrosa en membrana synovialis het gewrichtskapsel (zie plaatje, 1e post).

2) Op hetzelfde plaatje is te zien dat de rode lijn de kruisbanden uitspaart, maar dat ze wel binnen het gebied van de blauwe lijn behoren. Ofwel:

Membrana fibrosa (blauwe lijn):
  • Vet
  • Bloedvaten
  • Kruisbanden
Membrana synovialis (rode lijn):
  • Menisci
Als de 'inhoud' van de membrana fibrosa en de 'inhoud' van de membrana synovialis samen het gewrichtskapsel vormen...waarom vallen de kruisbanden daar dan buiten als ze zich bevinden binnen het gebied van de membrana fibrosa? (Ik begrijp inmiddels dat de area intercondylaris anterior- en posterior niet tot de membrana synovialis behoren...maar toch zeker wel tot de membrana fibrosa.)

Wat heeft het dan voor zin om de 'inhoud' van het membrana fibrosa mee te rekenen met het gewrichtskapsel, als je de kruisbanden niet mee mag rekenen. Wat is dus de definitie van de 'inhoud' van het gewrichtskapsel, want daar loopt het bij mij spaak...

En hoe kun je dan aannemen dat de aanhechtingsplaatsen intra-articulair zijn, als ze eveneens als extra-capsulair worden beschouwd...komen daar ook nog fancy uitsparing-stippellijnen aan te pas, die Prometheus niet laat zien? Want langzamerhand denk ik dat ik gewoon maar definities en lijntjes in m'n hoofd moet stampen, in plaats van me af te vragen waarom het zo is. (Al is dat enorm verleidelijk :P )
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer