[biologie] overerving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 405

overerving

Hallo

Ik heb de opdracht gekregen om een stamboom te maken die te maken heeft met de overerving van bepaalde eigenschappen. Ik moet dit maken van mijn eigen gezin, maar ik ben dus op zoek naar zoveel mogelijk eigenschappen. Ik heb al links-of rechthandigheid, vaste of losse oorlellen en bloedgroepen. Nog iemand ideeën, oogkleur mochten we niet doen omdat te gecompliceerd is, want hiervoor zijn er blijkbaar meerdere genlokaties. Ik weet dat er ook verschillende ziektes zijn die je hierin kunt plaatsen, maar dit mocht enkel als er een bepaalde erfelijke ziekte in de familie zat. Naar mijn weten is dit niet zo. Dus ik ben nog op zoek naar ideetje.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: overerving

Misschien al wat verder gezocht, maar de haarlijn kan je ook nog onderzoeken. Je hebt een rechte of zo eentje meer in een driehoek. Het "driehoekje" is dominant.

Verder heb je ook nog tongrollen (al is dat misschien wat discutabel ondertussen [1]), sproeten, wangkuiltjes, ... Je zegt maar als je niet vindt hoe dat zit of extra vragen hebt.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 67

Re: overerving

Wat dacht je van kleurenblindheid, de mannen hebben hier vooral last van.

Berichten: 405

Re: overerving

Drieske schreef: vr 29 mar 2013, 16:51
Misschien al wat verder gezocht, maar de haarlijn kan je ook nog onderzoeken. Je hebt een rechte of zo eentje meer in een driehoek. Het "driehoekje" is dominant.

Verder heb je ook nog tongrollen (al is dat misschien wat discutabel ondertussen [1]), sproeten, wangkuiltjes, ... Je zegt maar als je niet vindt hoe dat zit of extra vragen hebt.
Ik wist niet dat dit ook met sproetjes en wangkuiltjes kon :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: overerving

Maar een kleine referentie, maar toch: http://learn.genetics.utah.edu/content/ ... public.pdf
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 45

Re: overerving

Schoenmaat? Brillen (bijzienden of verzienden)? Lichaamsbouw? Ik zeg maar wat in me opkomt :)

Berichten: 405

Re: overerving

Drieske schreef: za 30 mar 2013, 16:14
Maar een kleine referentie, maar toch: http://learn.genetic...ence_public.pdf
Enorm bedankt hier kan ik zeker iets mee doen :)

Ik had nog een vraag, in de les hebben we iets gezien dat als vijf kinderen een bepaalde eigenschap gemeen hebben, dan zal dit bij het zesde kind zeker ook zijn. Maar mag hieruit dan ook afleiden dat als bijvoorbeeld 5 kinderen rechtshandig zijn, dat beide ouders homozygoot zijn?

Berichten: 405

Re: overerving

samve schreef: za 30 mar 2013, 16:35
Schoenmaat? Brillen (bijzienden of verzienden)? Lichaamsbouw? Ik zeg maar wat in me opkomt :)
schoenmaat? dat kun je toch niet doen met dominantie enzo denk ik

Berichten: 405

Re: overerving

Weet iemand wat een "hitchhiker's thumb" is in het Nederlands?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: overerving

Heb je hier al gekeken? Een vertaling in één woord ofzo weet ik niet, maar dat moet ook niet. Je kunt het kenmerk omschrijven.

Met schoenmaat kan ik je niet meteen helpen. Ik vind iig niet veel dat bevestigt dat het genetisch bepaald zou zijn.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 405

Re: overerving

Ik had nog een vraag: mijn mama schrijft met haar rechter hand, maar bepaalde dingen doet ze ook met haar linkerhand zoals bijvoorbeeld: soep eten, aardappelen schillen en ook nog enkele ander dingen. Hoe kan ik nu weten of ze eigenlijk rechts-of linkshandig is, aangezien ze vroeger linkshandigheid afleerden. Ze kan zich niet meer herinneren of ze vroeger rechts-of linkshandig was. Mijn leerkracht had ook een trucje meegegeven, ik moest kijken met welke voet ze eerst de trap afging, maar volgens mij klopt dit niet want ik ben rechtshandig en ik ga toch met mijn linkervoet eerst de trap af en bij mijn broers en zussen is dit ook zo.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: overerving

Er bestaat ook nog zoiets als ambidextrie: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ambidextrie
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 405

Re: overerving

Ik onderzoek ook sproetjes. Weet er iemand wanneer je echt kan spreken van sproetjes? Want sommige van mijn broers en zussen hebben er wel enkele maar niet zo heel veel en op dit moment heb ik er ook niet zoveel, maar in de zomer wel. Telt dit dan ook?

Reageer