[natuurkunde] Ik begrijp 'n' niet van de formule l=n.0.5.labda (golven)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 67

Ik begrijp 'n' niet van de formule l=n.0.5.labda (golven)

Zoals de titel al zegt, begrijp ik de n in die formule niet. Ik zit al uren te tobben en weet niet of de 'n' voor het aantal buiken of knopen sta.

Ik hoop graag op een antwoord waarin duidelijk wordt wat n is. Dit is trouwens middelbare onderwijs leerstof.

Ik hoop op een snel antwoord, alvast bedankt mensen en nog een fijne pasen :) .

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Ik begrijp 'n' niet van de formule l=n.0.5.labda (golven)

Met n wordt een geheel getal bedoeld. Als het goed is wordt dit ook uitgelegd in je boek.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Ik begrijp 'n' niet van de formule l=n.0.5.labda (golven)


l=n.0.5.labda
klinkt als de fomule voor de lengte van een snaar waarop een staande golf ontstaat?
\( l = 0,5 \cdot n \cdot \lambda \)


??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Ik begrijp 'n' niet van de formule l=n.0.5.labda (golven)

n=1 is de fundamentele frequentie

n=2 is de tweede harmonische ( of 1 ste boventoon)

n=3 is de derde harmonische ( of 2 de boventoon)

enz...

Hier zie je de verschillende tonen:

De eerste is n=1, de 2de is n=2 enz...

Afbeelding

Om dus op je vraag te antwoorden: de n staat voor het aantal buiken :)
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Berichten: 67

Re: Ik begrijp 'n' niet van de formule l=n.0.5.labda (golven)

Oh! Heel erg bedankt voor je duidelijk uitleg kwintendr en in mijn boek stond niet waarvoor die 'n' staat.

Ik hoorde mijn docent ook zeggen dat 'n' een knoop kan zijn, kan dit kloppen en zo ja, in welke situatie komt dit dan voor?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Ik begrijp 'n' niet van de formule l=n.0.5.labda (golven)

Ik denk dat je dat niet helemaal goed opgepikt hebt. "n" of "N" is een aantal, en kan dus gebruikt worden om een aantal knopen weer te geven. Maar je zou het ook kunnen gebruiken om een aantal buiken weer te geven. Of een aantal hele golven. Of, in totaal andere domeinen, het aantal windingen van een spoel, het aantal onstabiele kernen in een monster uranium, enz etc usw.

Nog heel anders zou je "n" kunnen tegenkomen als symbool voor de brekingsindex, of als symbool voor het aantal mol gasatomen in de algemene gaswet (waar n dan niet eens een geheel getal hoeft voor te stellen). Er zijn simpelweg niet genoeg letters in het alfabet voor alles wat we zouden willen weergeven.

Bij elke gebruikte formule hoort dus eigenlijk een "legenda". Hier vind je een mooi voorbeeld van zo'n "verklarende woordenlijst" bij een formule:

http://nl.wikipedia....ekracht#Formule
formulelegenda.GIF
formulelegenda.GIF (12.51 KiB) 1841 keer bekeken
maar zodra we de betekenis van die symbolen bekend veronderstellen bij de lezer laten we die uit luiheidsoverwegingen weg.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 67

Re: Ik begrijp 'n' niet van de formule l=n.0.5.labda (golven)

Bedankt Jan voor je reactie. Ik wil ff duidelijk maken dat ik wel begrijp dat n een aantal is in alle formules. Maar ik kan die n niet invullen als ik niet weet voor wat die n sta in die formule. Dus daarom vroeg ik het :P .

Maar ik had nog 1 vraagje, nml:

kan n ook 't aantal knopen zijn en zo ja, in welk(e) specifiek(e) geval(len)?

Of is n altijd het aantal buiken?

Berichten: 67

Re: Ik begrijp 'n' niet van de formule l=n.0.5.labda (golven)

Ik begrijp het al :D , mensen hartstikke bedankt voor jullie hulp! En Kwin, zonder jou zou ik het licht niet gezien hebben, haha :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Ik begrijp 'n' niet van de formule l=n.0.5.labda (golven)

Succes verder! :D
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Reageer