Geldigheid van de wet van coulomb

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 62

Geldigheid van de wet van coulomb

Hallo allemaal,

Op school volg ik nu een vak elektromagnetisme (hbo-niveau) deze lessen zijn goed te begrijpen, maar waar ik nu mee zit is meer het fundamentele begrip. Wat hier weer eens word overgeslagen :evil: zolang je maar het trucje snapt :shock:

Ik vraag al 100.000 keer aan de docent waarom geldt de wet van coulomb?

Maar krijg een antwoord in de trant van wonderlijk he .... :?:

Mijn vraag is dus; de wet van coulomb beschrijft de interactie tussen 2 punt ladingen, dit is een gevolg van het magnetisch veld wat er is, ze voelen elkaar zegmaar.

  • Dat is toch raar dat er zonder medium toch interactie tussen deeltjes zijn en dat ze krachten op elkaar uitoefenen ?
  • Maar waarom voelen ze elkaar ?
  • waardoor word deze interactie op gang gebracht ?
Als iemand mij hier aanwijzingen over kan geven, leesmateriaal etc ben ik zo blij. ik wil het gewoon graag snappen !!! ik volg nu ook vakken in het vakgebied van atoomfysica naast mijn eigen studie, ligt het antwoord in dit gebied ?

mvg

Peter

Berichten: 45

Re: Geldigheid van de wet van coulomb

Deze interactie is een veldkracht net als zwaartekracht, en heeft dus geen contact nodig,

Zie: nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Coulomb

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Geldigheid van de wet van coulomb

pwpeter schreef: za 30 mar 2013, 14:27
Dat is toch raar dat er zonder medium toch interactie tussen deeltjes zijn en dat ze krachten op elkaar uitoefenen ?

Maar waarom voelen ze elkaar
Goeie vraag: en er is simpelweg (nog) geen antwoord op. Het antwoord van je docent verwondert me dus niet. Wonderlijk hè? Aan de onderzoekers van de toekomst om het antwoord te vinden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Geldigheid van de wet van coulomb

Richard Feynman geeft in deze video antwoord op de vraag naar het waarom van die kracht (de magnetische kracht, maar dat komt op hetzelfde neer).

Berichten: 62

Re: Geldigheid van de wet van coulomb

samve schreef: za 30 mar 2013, 15:43
Deze interactie is een veldkracht net als zwaartekracht, en heeft dus geen contact nodig,

Zie: nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Coulomb


Nu geeft u hetzelfde antwoord als mijn docent, min of meer. de vraag is juist waarom dat zo is. niet dat bekend is dat er geen contact nodig is en er een veld is (wat overigens een visualisatie methode is om het begrijpbaar te maken) het gaat er juist om :

waarom ontstaat er die interactie zonder contact ?

waarom ontstaat dat veld ?

het gaat om het ontstaan van deze wetmatige interacties waarbij de uitwerking beschreven word in uw linkje. niet de oorzaak !
jkien schreef: zo 31 mar 2013, 09:34
Richard Feynman geeft in deze video antwoord op de vraag naar het waarom van die kracht (de magnetische kracht, maar dat komt op hetzelfde neer).
ik snap wat hij zegt (kende dit filmpje al, and i love it ! omschrijft heel mooi de waarom vraag ) maar geeft nog niet echt technisch antwoord op mijn vraag, ik ben wel een physics student en hij zou het mij dus in andere termen kunnen uitleggen omdat ik daar wel familair mee ben en dat is de interviewer niet.

maar is het echt onbekend waarom deze interactie optreed zoals jan van de velde ?

bedankt voor al jullie reacties,

MVG

Peter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Geldigheid van de wet van coulomb

Misschien heb je iets aan een toelichting op virtuele fotonen, een verwarrende begrip. [1] [2]

Ik weet er weinig van.

Berichten: 19

Re: Geldigheid van de wet van coulomb

Wat je zegt is goed: ´ik ben op zoek naar het fundamentele begrip´. Om de vraag hoe een kracht werkt, moet je heel erg diep de deeltjesfysica in. Tegenwoordig gaan we ervan uit dat dit gebeurd met botsingen van kleine quantumdeeltjes. In het geval van elektromagnetisme zou dit gaan over de uitwisseling van fotonen door elektronen (quantumelektrodynamica). Maar in het geval van zwaartekracht weten we dat nog helemaal niet!! Hoe ruimtetijd en materie interacteren weet nog niemand en wetenschappers die hier onderzoek naar doen, zijn zo fundamenteel bezig als maar mogelijk is (theorie van alles).

Berichten: 62

Re: Geldigheid van de wet van coulomb

jkien schreef: do 04 apr 2013, 16:17
Misschien heb je iets aan een toelichting op virtuele fotonen, een verwarrende begrip. [1] [2]

Ik weet er weinig van.
dankje ik ga hier zo snel mogelijk naar kijken !
bartimore schreef: do 04 apr 2013, 17:43
Wat je zegt is goed: ´ik ben op zoek naar het fundamentele begrip´. Om de vraag hoe een kracht werkt, moet je heel erg diep de deeltjesfysica in. Tegenwoordig gaan we ervan uit dat dit gebeurd met botsingen van kleine quantumdeeltjes. In het geval van elektromagnetisme zou dit gaan over de uitwisseling van fotonen door elektronen (quantumelektrodynamica). Maar in het geval van zwaartekracht weten we dat nog helemaal niet!! Hoe ruimtetijd en materie interacteren weet nog niemand en wetenschappers die hier onderzoek naar doen, zijn zo fundamenteel bezig als maar mogelijk is (theorie van alles).
bedankt voor uw reactie en informatie, is hier toevallig ook goede literatuur van ?

Berichten: 19

Re: Geldigheid van de wet van coulomb

Ik weet zeker dat hier goede literatuur van is, maar eerlijk gezegd gaat dit ver boven mijn pet. Kwantumelektrodynamica door Feynman (inspirerend persoon) is een relativistische kwantumveldentheorie van het elektromagnetisme, zoals wikipedia het beschrijft. Wat ik heb heb voor de geïnteresseerden is een site van onze eigen nobelprijswinnaar Gerard ´t hooft, die precies uitzet wat je moet weten om bij het fundament van de natuurkunde uit te komen:

http://www.staff.science.uu.nl/~hooft101/theorist.html

Reageer