definitie coulomb en elementaire lading

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 62

definitie coulomb en elementaire lading

Hallo allemaal,

Ik heb hier net ook een vraag gepost over hoe en waarom wet van coulomb maar ik loop nog tegen een ander probleem aan. (definitie kwestie) en ik zou graag jullie help willen om het op te lossen :D

ik heb net begrepen dat een coulomb = ampere x seconden (As)

en dat 1 coulomb gelijk is aan 6.25 * 10 ^18 deeltjes

maar hoe kan de elementaire lading vna een electron dan gedefinieerd worden als:

e = -1,6 * 10 ^-19 coulomb

waar ik dan niet uitkom hoe kan een eenheid nou een hoeveelheid (deeltjes) en een maat zijn hoeveel lading iets heeft. waarbij ik ervan uit ga dat een hoeveelheid lading een bepaald energie niveau aangeeft .

ik kom er echt niet uit dus degene die me kan helpen echt suuper zou dat zijn !

mvg

peter

Re: definitie coulomb en elementaire lading

pwpeter schreef: za 30 mar 2013, 14:58
en dat 1 coulomb gelijk is aan 6.25 * 10 ^18 deeltjes


Dat is een vreemde formulering: wat staat er precies?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: definitie coulomb en elementaire lading

pwpeter schreef: za 30 mar 2013, 14:58
en dat 1 coulomb gelijk is aan 6.25 * 10 ^18 deeltjes

maar hoe kan de elementaire lading vna een electron dan gedefinieerd worden als:

e = -1,6 * 10 ^-19 coulomb
vermenigvuldig die twee getallen eens met elkaar?

Een coulomb is overigens niet gelijk aan 6,25·1018 deeltjes.

Hier wordt bedoeld dat 6,25·1018 elektronen samen een lading van 1 coulomb hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 62

Re: definitie coulomb en elementaire lading

Jan van de Velde schreef: za 30 mar 2013, 15:07
vermenigvuldig die twee getallen eens met elkaar?

Een coulomb is overigens niet gelijk aan 6,25·1018 deeltjes.

Hier wordt bedoeld dat 6,25·1018 elektronen samen een lading van 1 coulomb hebben.
maar wat is die coulomb dan ? geeft het deeltje (elektronen) aan of energie of iets anders ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: definitie coulomb en elementaire lading

Coulomb is de eenheid van lading. Lading is een fundamentele eigenschap van elk deeltje. De grootte van één Coulomb is vastgesteld aan de hand van de definitie van de Ampere. Het blijkt dat je 6,25·1018 elektronen nodig hebt om een lading van -1 C te hebben, oftewel, dat elk elektron een lading heeft van 1,6·10-19 C. Deze laatste hoeveelheid lading noemen we ook wel de elementaire lading en geven we weer met de letter e.

Samenvatting: de term Coulomb geeft dus geen hoeveelheid deeltjes aan, en ook geen energie, maar is een maat voor de (elektrische) lading van iets.

Berichten: 62

Re: definitie coulomb en elementaire lading

physiclattraction : dank u, dus eigenlijk is de coulomb een maat waarmee de interactie/invloed/uitwerking van de lading beschreven kan worden via bijvoorbeeld de wet van coulomb ?

en het blijkt dat deze lading uit 6.25 * 10^18 deeltjes bestaat.

mvg

peter

ps: bedankt voor al jullie reacties het heeft me echt geholpen!

Re: definitie coulomb en elementaire lading

pwpeter schreef: do 04 apr 2013, 15:22
physiclattraction : dank u, dus eigenlijk is de coulomb een maat waarmee de interactie/invloed/uitwerking van de lading beschreven kan worden via bijvoorbeeld de wet van coulomb ?
Ja.

en het blijkt dat deze lading uit 6.25 * 10^18 deeltjes bestaat.
Soms wel, soms niet. Dat hangt helemaal van het type deeltjes af.

Berichten: 62

Re: definitie coulomb en elementaire lading

Bartjes schreef: do 04 apr 2013, 16:12
Ja.

Soms wel, soms niet. Dat hangt helemaal van het type deeltjes af.
oke dankuwel dat wist ik nog niet, maar dat geldt dus in het geval van elektronen.

Reageer