Lineaire regressie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Lineaire regressie

Beste lezers,

Sinds kort ben ik te werk gesteld in een grote chemiefabrikant als medewerker van een kwaliteitsteam die de 2de controle uitvoert op vervangen stukken bv.flenzen, pannen, begeleiding... Aangezien er een shutdown plaatsvindt, worden er veel gegevens verzameld die later geanalyseerd dienen te worden. Ik zou graag een lineaire regressie uitvoeren met deze gegevens

Hieronder de gegevens:

- steekproef bestaat uit 20 % van de totale afstelpunten.

- 4 areas

- We beschikken over: 163 onafhankelijke hoofdystemen

- Elk hoofdsysteem bestaat uit een afstelpunt. In totaal 2600 afstelpunten (verdeeld over 163 hoofdsystemen)

- Elk afstelpunt bestaat uit 6 aandachtspunten

- A,B,C punchitems; A of B item= werk werd niet goed uitgevoerd, C=OK

- Contractors die de werken hebben uitgevoerd

- Elk aandachtspunt bestaat uit meerdere aandachtspunten op een lager niveau

----> in de bijlage een excel file ter info

Hebben jullie enkele zinvolle hypothesen of ideeën over zinvolle variabelen die gebruikt kunnen worden?

Hoeveel observaties zou ik gebruiken, is het een cross sectie dataset?welke meetniveau kan ik gebruiken?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en advies.

Met vriendelijke groeten.
Bijlagen
QC-status (1).xlsx
(37.74 KiB) 107 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Lineaire regressie

Zinvolle hypotheses zul je toch echt zelf mee moeten komen. Ik neem aan dat die data met een bepaald doel worden verzameld, dus de vraagstellingen/hypotheses zouden er al moeten zijn. Is de data op 1 moment verzameld of zijn er meerdere meetmomenten geweest? In het eerste geval is er sprake van crosssectionele data.

Berichten: 6

Re: Lineaire regressie

De data zullen binnenkort verzameld worden gedurende 40 dagen.

Wat ik graag wil onderzoeken in de toekomst is :

a) of er een samenhang bestaat tussen montagefouten op bepaalde afstelpunten en de mainsystemen.

b) Is er een samenhang tussen de fouten gevonden bij bepaalde aandachtspunten en de mainsystemen.

Wat denken jullie van deze?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lineaire regressie

Opmerking moderator

Verplaatst naar Statistiek.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Lineaire regressie

Wordt het dan elke dag 1 keer gemeten gedurende die 40 dagen? Dan zijn het geen crosssectionele data.

Van je beschrijving maak ik op dat veel dingen die je meet genest zijn, dus bv. aandachtspunten binnen afstel punten, afstel punten binnen hoofdsystemen. Lineaire regressie houdt hier geen rekening mee en als je hier wel rekening mee wil houden zul je multilevel/hiërarchische/mixed models nodig hebben.

Of je vragen goed zijn, daar kan ik weinig over zeggen; ik weet niet of dat de vragen zijn die voor je werkgever belangrijk zijn. Overleg dat eens op je werk.

Berichten: 6

Re: Lineaire regressie

Ja, de data zullen vastgesteld worden door 8 observatoren gedurende de 40 dagen. Bedankt voor de hulp Saffron !

Reageer