Aansluiten van een olie pomp op 380

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 4

Aansluiten van een olie pomp op 380

Hallo allemaal,

Ik heb van de week via marktplaats een pomp gekocht. Het is een spaase pomp zonder gebruiksaanwijzing. Dit wist ik, maar daarom is ie ook spotgoedkoop voor een nog nooit gebruikte pomp.

Nu wil ik hem aansluiten, en hij kan op 220 en 380V. Nu wil ik hem graag op 380 aansluiten want die mogelijkheid heb ik in de meterkast.

Als ik in de pomp kijk, kan ik 6 kabel aansluiten (u1, w1, v1, u2, w2, v2)

Verder staat er op de klep een tekening met een soort van Y met daar boven een tekening van 3 puntjes onder elkaar met een lijn ertussen en daarnaast 3 puntjes met een lijntje horizontaal.

Daarnaast staat een 3 hoek met daarboven 3 lijntjes met 2 puntjes en een horizontale lijn.......

Kan iemand mij vertellen hoe ik die pomp moet aansluiten? En een hoeveel aderige draad ik nodig heb vanaf de meterkast naar de pomp.

De pomp draait met 1,10 KW en 2,66 A op 380V

Berichten: 68

Re: Aansluiten van een olie pomp op 380

Fototje zou handig zijn.........

Berichten: 4

Re: Aansluiten van een olie pomp op 380

Helaas geen foto maar misschien dat deze tekening al meer duidelijk maakt...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aansluiten van een olie pomp op 380

Je hebt 3 wikkelingen:

u1-u2: wikkeling 1

v1-v2: wikkeling 2

w1-w2: wikkeling 3.

Voor 380V moeten die in ster. Dus u2 en v2 en w2 met elkaar doorverbinden.

De 3 fasen van het net aansluiten aan u1, v1 en w1.

Oftewel: precies zoals het linkse plaatje aangeeft.

Berichten: 4

Re: Aansluiten van een olie pomp op 380

Oke dus een 4 aardige kabel nodig? Of een 3 aardige kabel nodig van de gamma?

En dan alle 2tjes met elkaar verbinden en dan op de 1tjes de fasen aansluiten (maakt het ook nog uit hoe?)

Iig bedankt! Dan kan ik namelijk verder!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aansluiten van een olie pomp op 380

Als je hem als krachtstroommotor wilt gebruiken zul je hem volgens de driehoekschakeling (3x380)moeten aansluiten. Dan vraagt hij wel een behoorlijke startstroom, toch zeker als hij belast op gang moet komen.

Minder kracht levert de motor in de ster (Y) schakeling(3x230V), maar dan zal de startstroom ook lager zijn.

Om van beide werelden het beste te hebben, zijn voor deze motoren z.g. ster-driehoekschakelaars te koop. In stand 0 staat hij stil, in stand ster start je hem, en als de pomp eenmaal op gang is schakel je door naar driehoek. Onderschat die startstroom niet, (anders kan het je zekeringen kosten) ook al is het maar een relatief klein motortje. NB er zijn ook automatische ster-driehoekschakelaars, die werken met (tijd)relais.

Onderstaand plaatje van de twee verschillende schakelingen is het duidelijkst wat ik zo snel kon vinden. (www.fontys.nl) Voor de weerstanden moet je dan je spoelen van je motor denken.....

Afbeelding

Voor deze motor is een 0-draad niet nodig, dus je kunt volstaan met een vieraderige kabel: drie fasen en een aarde.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aansluiten van een olie pomp op 380

Ik zou hem niet in driehoek zetten.

Volgens het startbericht is hij geschikt voor 220 of 380V.

Dus bij een 220/380V net in ster, bij een 127/220V net in driehoek.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aansluiten van een olie pomp op 380

Klazon schrijft:
Volgens het startbericht is hij geschikt voor 220 of 380V.
maar in dat startbericht staat ook:
De pomp draait met 1,10 KW en 2,66 A op 380V
Stuiterbal zal dus eenduidig uitsluitsel moeten geven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Aansluiten van een olie pomp op 380

Er is hier net iemand geweest van een installatie bedrijf en die heeft me verteld dat eerst de meterkast omgebouwd moet worden omdat het allemaal niet goed is aangesloten door de vorige eigenaar. Het is wel veilig maar als we krachtstroom willen moeten we rekenen op zo´n 700 euro.

Dus moet ik zien of ik de pomp op 220 kan laten lopen, sorry mensen maar kan iemand mij vertellen hoe ik de pomp op 220 kan laten lopen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aansluiten van een olie pomp op 380

Op 220 zal niet gaan.

Het is een 3-fasenmotor, zal daarom op 1 fase niet draaien.

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: Aansluiten van een olie pomp op 380

klazon schreef:Op 220 zal niet gaan.

Het is een 3-fasenmotor, zal daarom op 1 fase niet draaien.
euh, volgens mij klopt het niet wat u zegt, Klazon.

uw kan een 3fasige motor wel doen draaien op een 2fasige net,

dmv een condensator.

zie op deze site, hoe je een Steinmetz schakeling moet maken

hiermee zal uw probleem opgelost worden, stuiterbal
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aansluiten van een olie pomp op 380

Phillip,

wat je zegt is wel waar. Er zijn zelfs motoren die op deze manier ontworpen worden, b.v. in wasmachines.

Maar in dat artikel wordt ook gezegd dat het vermogen van de motor veel lager wordt. Het is dan nog maar de vraag of die pomp dan nog wel aan de gang komt.

Bovendien ben ik een beetje voorzichtig met het doen van zulke suggesties, zeker aan iemand die niet voldoende terzake kundig is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aansluiten van een olie pomp op 380

Krijg je trouwens met zo'n condensator-schakeling ook geen rare "netvervuiling" waardoor andere apparaten in huis gekke kuren kunnen gaan krijgen? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Aansluiten van een olie pomp op 380

Steinmetz werkt in dit soort gevallen niet, is baggerschakeling voor noodgevallen en hobbyisten.

Goedkope frequentieregelaar. Dan kan die motor met behoud van vermogen gewoon op 230Vac.

Een goede 1,5kW kost 300 euro excl.BTW

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Aansluiten van een olie pomp op 380

Jan van de Velde schreef:Als je hem als krachtstroommotor wilt gebruiken zul je hem volgens de driehoekschakeling (3x380)moeten aansluiten. Dan vraagt hij wel een behoorlijke startstroom, toch zeker als hij belast op gang moet komen.  

Minder kracht levert de motor in de ster (Y) schakeling(3x230V), maar dan zal de startstroom ook lager zijn.  

Om van beide werelden het beste te hebben, zijn voor deze motoren z.g. ster-driehoekschakelaars te koop....
Sorry Jan, van dit hele verhaal klopt werkelijk helemaal niks. (vergeef mij m'n botheid).

Het is niet verstandig om met beperkte kennis iemand zonder kennis op weg proberen te helpen. 400V is geen speelgoed.

Reageer