Springen naar inhoud

bacteriŽle vetzuren

• Log in om te kunnen reageren

giggity

giggity

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 april 2013 - 03:51

Het gaat om volgend "vraagstukje":

Vul in: verzadigde - niet verzadigde - kort keten - lang keten

Wanneer bacteriën groeien bij 30°C en afgekoeld worden naar 20°C zullen ze waarschijnlijk meer , vetzuren aanmaken.

In mijn cursus staat letterlijk: bacteriële vetzuren zijn zelden onverzadigd...

Mijn redenering hierbij: groei bij hogere temperatuur dus inkrimping bij lagere temperatuur. Aan de hand van inkrimping zou ik zeggen dat het wel onverzadigde vetzuren (aangezien onverzadigde vetzuren gepaard gaan met het starder worden wat bij inkrimping bacteriën komt kijken) van het type korte keten (gewoon sferisch minder plaatsinnemend) gaat aanmaken.

Klopt dit? Kan iemand mij hiermee verder helpen.

dank bij voorbaat

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kliche

Kliche

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 april 2013 - 18:42

De eerste vraag die je moet stellen is waarom er een verandering van vetzuurproductie plaats vindt.

Bedenk je dat het membraan van een bacterie zijn directe verbinding met de buitenwereld is, en dat een bacterie voor overleving (optimale homeostase) afhankelijk is van het functioneren (o.a. fluïditeit) van dat membraan. Een bacterie die in staat is zijn membraan aan te passen op zijn omgeving zal er daarom naar streven het in een toestand te houden, of brengen, waarmee de semi-permeabele functie en daarmee de homeostase optimaal is.

Stel dat je in het algemeen iets aan wilt passen tegen hogere temperatuur, welke eigenschap is dan van belang bij de keuze van het materiaal?

Mijn redenering hierbij: groei bij hogere temperatuur dus inkrimping bij lagere temperatuur. Aan de hand van inkrimping zou ik zeggen dat het wel onverzadigde vetzuren (aangezien onverzadigde vetzuren gepaard gaan met het starder worden wat bij inkrimping bacteriën komt kijken) van het type korte keten (gewoon sferisch minder plaatsinnemend) gaat aanmaken. Klopt dit? Kan iemand mij hiermee verder helpen. dank bij voorbaat

Waarom zou een onverzadigd vetzuur ‘starder’ zijn dan een verzadigd vetzuur? Kijk eens naar de structuurformules en bedenk dan of juist verzadigde of onverzadigde vetzuren ‘dichter’ op elkaar gepakt kunnen zijn in het membraan.

Veranderd door Kliche, 01 april 2013 - 18:43

giggity

giggity

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 april 2013 - 05:17

Ik denk dat ik het gevonden heb dankzij je tips. Mijn antwoord was correct (korte keten, onverzadigd) maar de redenering was fout.

DUS: bacterie groeit bij 30°C wat wil zeggen dat dit ook de optimale situatie is voor de bacterie (anders zou geen groei optreden). Wanneer temperatuur daalt gaat deze optimale situatie veranderen, in dit geval gaat de membraan van de bacterie viskeuzer worden door de temperatuurdaling. De bacterie wil zijn optimale structuur(/optimale viscositeit) behouden dus gaat proberen de viscositeit terug te doen afnemen. Dit kan door:

1) korte keten vetzuren: de korte hydrofobe staarten gaan onderling minder interacties kunnen aangaan (denk in dit geval voornamelijk sprake is van vanderwaalse krachten?) tov lange ketens. minder interactie => verminderde viscositeit.

2)onverzadigde vetzuren: door de dubbele binding(en) gaat de hydrofobe staart een knik vertonen. Deze knik verhindert dichte opstapeling (interactie) met de andere hydrofobe staarten. Verminderde interactie => verminderde viscositeit/ verhoogde vloeibaarheid.

Correct?

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures