[natuurkunde] de wet van Poiseuille

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 308

de wet van Poiseuille

Als je moet berekenen hoeveel water er door de een buis vloeit met verschillende diameter dan gebruik je de formule :

K = q x d4

Maar als de lengte van de buis hetzelfde blijft, moet je die dan verwaarlozen in de berekening van de snelheid van het water meter per seconde ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: de wet van Poiseuille

K = q x d4
Waar heb je die formule vandaan? Wellicht dat men q / d4 bedoelt. L zit dan in K, neem ik aan.

Echter: de wet van Poiseulli geldt alleen voor laminaire stroming, wat bij water niet het geval zal zijn.

Dus heb je te maken met de Darcy-Weinbach vergelijking en de Moody frictiefactor:

http://en.wikipedia....isbach_equation

Voor een gegeven ΔP en een gegeven L kun je dan afleiden dat bij benadering geldt dat Q2 / D4,8 = Constant
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 308

Re: de wet van Poiseuille

Fred F. schreef: ma 01 apr 2013, 18:13
Waar heb je die formule vandaan? Wellicht dat men q / d4 bedoelt. L zit dan in K, neem ik aan.

Echter: de wet van Poiseulli geldt alleen voor laminaire stroming, wat bij water niet het geval zal zijn.

Dus heb je te maken met de Darcy-Weinbach vergelijking en de Moody frictiefactor:

http://en.wikipedia....isbach_equation

Voor een gegeven ΔP en een gegeven L kun je dan afleiden dat bij benadering geldt dat Q2 / D4,8 = Constant
Je hebt gelijk : het moet K = q /d4zijn.

Maar in de gegeven stof staat alleen deze formule gegeven en niet diegene die in de link naar wikipedia staat.

Dus moet ik de k als zodanig zien als de lengte van buizen gelijk is ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: de wet van Poiseuille

Herschrijf de wet van Poiseuille als Q / D4 = ........ en je zult zien dat als ΔP en L en η constant zijn de gehele rechterterm constant is en dus constante K genoemd kan worden.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 308

Re: de wet van Poiseuille

Fred F. schreef: ma 01 apr 2013, 19:50
Herschrijf de wet van Poiseuille als Q / D4 = ........ en je zult zien dat als ΔP en L en η constant zijn de gehele rechterterm constant is en dus constante K genoemd kan worden.


Ik heb de stof nog een keer doorgenomen en daar staat ook dat voor K = π / 128

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: de wet van Poiseuille

Herschrijf de wet van Poiseuille als Q / D4 = ........
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 308

Re: de wet van Poiseuille

qv = π r4 ΔP / 8 η l = π d4 ΔP / 128 η l

Bedoel je dit ?

Reageer