[scheikunde] Colorimetrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

Colorimetrie

Hallo,

Ik loop tegen een vraag aan. De TOA heeft gebruik gemaakt van de stof ijzer(II)chloridetetrahydraagt om een onbekende ijzeroplossing te maken. Ik heb uitgerekend dat de onbekende ijzeroplossing 2,95 * 10-3 gram Fe2+ per liter bevat.

Hoeveel gram van de stof ijzer(II)chloridetetrahydraat is dan nodig geweest om de ijzeroplossing te maken?

Ik heb geen idee hoe ik daar aan moet beginnen. De MM van het hydraat is 198,814 gram/mol. Maar ik weet niet hoe ik daar iets mee moet doen.

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen! :)

Gr. Raffa

Berichten: 50

Re: Colorimetrie

Je weet hoeveel gram per liter ijzer nodig was voor de oplossing;

Dan weet je hoeveel mol ijzer per liter nodig was;

Dan weet je hoeveel mol nodig was;

Je weet de reactievergelijking van het oplossen van ijzer(II)chloridetetrahydraat (schrijf eens uit);

Kun je dan het aantal mol ijzer(II)chloridetetrahydraat dat nodig was berekenen? (Molverhoudingen!)

En die hoeveelheid mol reken je weer om naar grammen.
“We are so vain that we even care for the opinion of those we don't care for.”
- Marie von Ebner-Eschenbach

Berichten: 14

Re: Colorimetrie

Bedankt voor de reactie! :)

2,95 * 10-3gram per liter is er nodig.

MM Fe = 55,85 gram/mol

Dan is er dus (2,95 * 10-3/ 55,85) = 5,28 * 10-4 mol nodig.

FeCl2. 4 H2O --> Fe2+ + 2 Cl- + 4 H2O

molverhouding is 1 : 1

Dus er is 5,28 * 10-4 mol ijzer(II)chloridetetrahydraat nodig.

MM ijzer(II)chloridetetrahydraat = 198,814 gram/mol

Dan is er dus (198,814 * 5,28 * 10-4 ) = 0,105 gram nodig (afgerond op 3 s.c.)

Dan zou het dus zo kloppen? :)

Ik had nog een vraagje over de colorimetrie. Het gaat over de MAC-waarde.

Ik moet met behulp van de formule van Lambert-Beer ( E = extinctiecoëfficiënt * [A] * l) controleren als de MAC-waarde wordt overschreden of niet.

de Extinctie = 6,5 * 10-2

extincitecoëfficiënt = 7,45 * 103 L/mol/cm

en over de lengte staat er dat het licht een weg van 1,00 * 10-2 meter aflegt.

Ik heb al op verschillende sites gekeken wat die [A] dan inhoud maar ik kan het niet vinden, in de BINAS ook niet.

De haakjes [ ] staan voor concentratie (in mol/liter?) maar de A heb ik geen idee van.

Maar in ieder geval A heeft een waarde van (6,5 * 10-2) / (1,00 * 10-2 * 7,45 * 103) = 8,7 * 10-4

De MAC-waarde van de stof methanal bedraagt 1,0 volume-ppm.

En er is 150 dm3 (L) lucht ( met 1,00 mol = 24,0 dm3) in een ruimte door een hoeveelheid water borrelen. En ik kan er vanuit gaan dat alle methanal in de lucht in het water oploste.

Nu ik die waarde van A heb (waarvan ik dus niet weet waar die voor staat) hoe moet ik nu verder?

ppm staat voor 106 toch? Maar ik moet ook nog wat met de hoeveelheid lucht doen, alleen ik weet niet hoe ik het moet aanpakken.

Ik hoop dat jullie me weer wat tips kunnen geven!

Gr. Raffa

Reageer