[natuurkunde] Krachtberekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Krachtberekening

Goedemiddag mede forumleden,

heb op mijn stage een opdracht gekregen om uit te rekenen hoeveel kilogram er maximaal aan een takel mag hangen aan het plafond, echter kom ik hier zelf niet echt uit en wil dus jullie hulp gebruiken :)

er staan 6 stalen palen (waarvan 3 aan een kant), daar ligt aan elke kant een stalen I-profiel op van 130x60x3mm. Tussen deze 2 I-profielen zijn 4 I-profielen van dezelfde maat gemonteerd. (waardoor de 2 zijdes dus worden verbonden). Aan deze 4 profielen is een takel balk bevestigt waar de taken in kan rijden, dit weegt bij elkaar ongeveer 150 kg. De afstand tussen de 2 profielen op de palen is 6 meter, dus dat is de lengte van de 4 profielen, de ruimte tussen deze profielen is ongeveer 80 centimeter.

op de takel zelf staat maximaal 1000 kg, maar ik heb zelf het idee dat de 4 profielen dit niet houden, aangezien deze maar van 3mm staal zijn gemaakt. Daar komt nog bij dat boven op deze hele constructie een magazijn staat (massa onbekend). Er worden aan deze takel motoren gehangen die tussen de 200 en de 500 kg wegen.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik dit uit reken en hoeveel kg er dus aan de takel mag hangen. Als er nog gegevens missen kan ik die altijd nog opmeten en doorgeven natuurlijk.

alvast enorm bedankt!

Groeten, Jeffrey

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Krachtberekening

Kun je een tekening van de constructie laten zien?

Aangezien het om een stageopdracht gaat denk ik dat je vraag eigenlijk in de rubriek Huiswerk thuishooort.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Krachtberekening

Opmerking moderator

verplaats naar Huiswerk en practica


Zonder tekening ga je inderdaad niet veel respons krijgen. Nogal moeilijk om je voor te stellen dan ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 6

Re: Krachtberekening

van boven af gezien ziet het er dan ongeveer zo uit. de bauwe balken zijn grote stalen I profielen en de rode ligt op rollen in de grijze i profielen, hier hangt de takel aan. om de grijze balken gaat het, daar wil ik graag van weten hoeveel kg ze mogen hebben. ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is.

het is trouwens geen stage opdracht, ik wil het alleen weten voor mijn eigen veiligheid ;)

bedankt voor de reacties in ieder geval tot nu toe
Bijlagen
Naamloos.png
Naamloos.png (10.13 KiB) 621 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Krachtberekening

Kun je die I-profielen eens omschrijven? Op de site www.staaltabellen.nl kan ik geen profiel vinden wat aan de opgegeven maten voldoet. Als ze maar 3 mm dik zijn, dan lijkt het op koudgewalste profielen, maar dan is het weer onwaarschijnlijk dat het I-profielen zijn.

Berichten: 6

Re: Krachtberekening

ik denk inderdaad ook dat het koudgewalst is. hier is een foto van de profielen, sorry voor mijn onprofessionele uitspraken en termen :roll:

dit is overigens niet een foto van mijn situatie, maar een foto van internet
Bijlagen
image2.jpg
image2.jpg (67.31 KiB) 622 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Krachtberekening

Aha, geen standaardprofielen dus. Heb je die foto ergens bij de leverancier gevonden? Geef dan eens een link naar die website, wellicht staan er wat gegevens bij die bruikbaar zijn bij een berekening.

Berichten: 6

Re: Krachtberekening

het enige wat ik nu kan vinden is deze site: http://www.ksprofiel.nl/voordelen-rolvormen maar daar staat volgens mij niet echt wat bruikbaars op...

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: Krachtberekening

Ik weet niet goed wat je reeds geprobeerd hebt en waar je juist vastloopt, maar je kan een 'extreme situatie' zoeken die kan voorkomen:

Stel dat de zwaarste takel (500kg?) op het uiteinde van de rode balk (150kg) staat (net onder de grijze ligger of er zelfs voorbij) en dat de rode balk net in het midden hangt (3m). Aan de takel hangt een maximale massa.

Dan kan je beginnen met voor één grijze balk de spanning,moment en dergelijke te berekenen. Die kan je dan vergelijken met de waarden van de fabrikant als je die te pakken krijgen.

(Dit is maar een snelle schets van hoe ik er zou aan beginnen)

Berichten: 6

Re: Krachtberekening

ja maar dan moet ik daar wel de berekening voor hebben :P en de waarden, want de fabrikant reageert niet op mijn vragen..

Reageer