Springen naar inhoud

Dimensies object bepalen dmv 2D beelden

• Log in om te kunnen reageren

Nature

Nature

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 april 2013 - 19:03

Hallo,

Ik zit met volgend probleem. Ik zou graag een bounding box willen bepalen van eender welk willekeurig voorwerp (binnen bepaalde afmetingen). Hiervoor zou ik twee camera's willen gebruiken: eentje die een foto trekt langs boven, en eentje die een foto trekt van langs opzij. Deze foto's worden met eenvoudige webcams getrokken. Met behulp van Matlab's image acquisition toolbox zou ik dan de lengte, breedte en hoogte van het object kunnen bepalen. Uiteindelijk is het doel de minimale bounding box te bepalen, maar daarvoor ben ik niet hier.

Het moeilijke hieraan is dat het aantal pixels dat een voorwerp inneemt op een foto, afhangt van de afstand dat dit voorwerp van de webcam is verwijderd. Dit is niet geweten aangezien het willekeurige voorwerpen zijn (dit geldt zowel langs opzij als langs boven). Hoge voorwerpen geen op het beeld ook meer plaats innemen dan lage (bij de camera langs boven), terwijl de grootte van de dimensies die we op dat beeld nodig hebben, feitelijk niet wijzigen.

Ik vermoed dat we hier op iteratieve wijze wel uit zouden kunnen geraken (je weet de afstand van de rand van de foto tot de eerste pixel van het voorwerp, zowel bij de foto van boven als opzij), en op basis daarvan de juiste afmetingen kunnen bepalen. Helaas zijn mijn analytische capaciteiten niet zo goed om dit op te kunnen lossen.

Zou iemand mij kunnen helpen?
Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 april 2013 - 19:37

Kan je niet zorgen dat de afstand van de zijdelingse camera constant is? Zoja dan kan je die foto gebruiken om de hoogte van het voorwerp te schatten en die kan je dan gebruiken in de berekeningen van de andere camera.

Anders moet je al naar stereo vision gaan. Dat is vrij ingewikkeld en daar mag je de camera's ook al niet meer plaatsen zoals jij het nu doet denk ik.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 april 2013 - 21:11

Opmerking moderator :

Verplaatst naar het vakforum (Meetkunde) gezien de aard van de vraag.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Nature

Nature

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 april 2013 - 09:38

Dat heeft mij aan het denken gezet!

Het probleem is niet dat we dat voorwerp op een constante zijdelingse afstand kunnen plaatsen, maar wel dat de maximale hoogte altijd op dezelfde afstand van de camera moet staan. Want, als de maximale hoogte zich 10 cm verder bevindt dan die constante afstand waar we het voorwerp zetten, gaan we een andere hoogte meten. (Het zijn immers willekeurige voorwerpen, dus tetraëders horen daar ook bij)

Maar misschien is het dan wel mogelijk dit met 3 camera's te doen. 2 camera's die op de grond staan en waar we op beide beelden dan zien waar het hoogste punt zich bevindt, om dan met driehoeksmeetkunde de exacte locatie van dat punt te bepalen. Op basis van die locatie kunnen we dan een schaalfactor invoeren voor de hoogte.

Ik ga dit eens proberen uit te werken.

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures