[natuurkunde] Trillingen van een snaar

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Trillingen van een snaar

Wat geeft een trillende snaar over aan de lucht (als geluidsgolf)

Frequentie, amplitude, snelheid, golflengte of geen van alle?

snelheid had ik al uitgesloten omdat dit afhangt van het materiaal.

in onze cursus staat iets als 'de trillende snaar geeft energie af aan de lucht waardoor geluidsgolven ontstaan met dezelfde frequenties.'

dit bracht me in de war, want

1) de gemiddelde energiedichtheid is afhankelijk van massadichtheid, frequentie en amplitude. Geeft het dan ook zijn amplitude door?

2) frequentie staat in relatie met de snelheid en de golflengte; als snelheid afhankelijk is van het materiaal, golflengte dan ook, zodat dezelfde frequentie behouden wordt?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Trillingen van een snaar

1. Amplitude heeft te maken met geluidssterkte. Vraag je eens af of je het verschil hoort wanneer een gitaar stil of luid bespeelt wordt. Indien ja, denk ik dat de conclusie moet zijn dat ook de amplitude doorgegeven wordt.

2. Ik denk dat je hier s moet denken aan de situatie wanneer je helium inademt uit een ballon en dan met een hoog stemmetje kan spreken. De frequentie verandert hier wel degelijk door het gebruikte medium, dat ijler is dan lucht in dit voorbeeld.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Trillingen van een snaar

dannypje schreef: wo 03 apr 2013, 12:58
2. Ik denk dat je hier s moet denken aan de situatie wanneer je helium inademt uit een ballon en dan met een hoog stemmetje kan spreken. De frequentie verandert hier wel degelijk door het gebruikte medium, dat ijler is dan lucht in dit voorbeeld.
Lijkt me een gevaarlijke uitspraak? Een snaar heeft een zekere frequentie die afhangt van zijn massa per lengte-eenheid en de spankracht. De omringende stof komt niet in de vergelijking voor. Of je een snaarinstrument bespeelt in een ruimte gevuld met helium of lucht gaat geen serieus verschil in frequentie geven. Blaasinstrumenten (waarbij de golflengte vastligt a.g.v. de lengte van de (orgel)pijp en de frequentie dus rechtevenredig samenhangt met de voortplantingssnelheid in de stof waarmee de pijp is gevuld) is een ander verhaal.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer