Springen naar inhoud

Vertaling gevraagd there's no flipping of the impulse response | convolutie

• Log in om te kunnen reageren

Mkrijz

Mkrijz

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 april 2013 - 07:03

http://dsp.stackexch...-in-convolution
Google translate helpt niet echt. Wat is de essentie van het antwoord van dilip in het nederlands?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 april 2013 - 10:10

Ik ben het niet helemaal eens met die antwoorden.

Bekijk de definitie van de convolutie eens.
LaTeX
Ik schrijf ze nog een beetje anders om de uitleg die volgt duidelijker te maken:
LaTeX

Kijk nu eens naar wat dat betekent:
  • je vertrekt van 2 functies x(t) en h(t)
  • merk op dat y(t) een functie van t is, dus je berekent die voor elk punt
  • stel dat je y(t) berekent in punt t = a
  • laat x(t) onveranderd, h(t) spiegel je tegenover de y as (eerste minteken) en verschuif je naar het punt a (tweede minteken)
  • nu vermenigvuldig je x(t) en h(-(t-a)) en je berekent met de integraal de oppervlakte onder die nieuwe functie
Op deze pagina staat een java applet die het proces visualiseert. Je kiest bovenaan 2 functies door erop te klikken. Dan klik je ergens in het eerste lege assenstelsel en dan worden de functies getekend. Je kan daar je muis ingedrukt houden en naar links en rechts slepen om te kijken wat er gebeurt.

Mkrijz

Mkrijz

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 april 2013 - 16:49

@Xenion: Wat vind jij van deze illustratie:
Geplaatste afbeelding

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 april 2013 - 17:44

Ofwel draait de impulsrespons om, ofwel het inputsignaal. Dat volgt uit de definitie van de convolutie (zie mijn vorige post en die applet) en het feit dat deze commutatief is. In de tekening die jij nu laat zien is X[n] een uniforme functie dus komt dat omdraaien inderdaad niet tot uiting.

Kijk ook naar de formules die je onderaan hebt staan: de index van X neemt af, en die van h neemt toe, dat impliceert dat je de signalen in tegengestelde volgordes combineert.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 april 2013 - 17:58

Aah wacht ik begrijp wat je wilt zeggen. Sorry voor de verwarring.

Als je de convolutie berekent via de formule die ik zei, dan moet je een van de functies omkeren, maar als je gewoon het gedrag van een LTI systeem wil bekijken dan gaat het als volgt:
  • Het input signaal x kan je zien als een reeks impulsen (eventueel met verschillende amplitudes).
  • x[0] gaat in het systeem en zet de impulsrespons in werking
  • x[1] gaat in het systeem en zet ook een impulsrespons in werking, maar die vorige is nog niet uitgedoofd dus moet je ze optellen
  • x[2] triggert nog een nieuwe impulsrepons, etc.
Je kan dit zien alsof het input signaal een reeks echo's van impulsresponsen in werking zet: dus inderdaad NIET 'geflipt'. Dit is wat jouw afbeelding visualiseert.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures