Motorreductor langdurig koppeltest omgeving

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Motorreductor langdurig koppeltest omgeving

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en via google hier terrecht gekomen omdat ik opzoek ben naar een geschikte testomgeving voor onze motorreductoren.

Ik zie en lees veel kennis op dit forum en hoop zo op weg te worden geholpen met het bedenken van een nieuwe testomgeving!

Ik wil onze motorreductors testen op een continu (koppel) last.

De krachten zijn 600 t/m 1250Nm (niet oplopend)

Toerentallen zijn 1,3 of 5omw.min.

Tijdsduur: "oneindig" (500u) en mogelijkheid tot omkeren (dus b.v. elke 15min richting omdraaien).

Een constructie verzinnen om koppel te testen is zo gebeurd.

Maar een constructie waarbij continu (24u bedrijfstijd) het koppel wordt getest (1250Nm met 5omw/min) is lastiger.

Door voornamelijk slijtage/warmte ontwikkeling is bij vele (mechanische constructies) het koppel niet continu.

Bij een swingarm is de belasting weer te varierend en bij een katrollensysteem worden de testomgeving te groot/gevaarlijk.

Hebben jullie praktische tips waar ik naar op onderzoek kan gaan om deze test te kunnen bewerkstelligen?

Ik ben 'wervelstroomremmen' tegengekomen. Maar mij is nog niet bekend of ik dit op onze lagere toerentallen kan toepassen.

Ook moet het koppel meetbaar zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Motorreductor langdurig koppeltest omgeving

Die wervelstroom (eddy current) oplossing lijkt mij het meest betrouwbaar. De remkracht is proportioneel met de omtreksnelheid, dus als het toerental constant is, is de remkracht constant. Nu is het toerental erg laag, dus dat zal een schijf met een forse diameter vragen. Mogelijk is een combinatie van een aantal zware neodimium magneten en een forse metalen schijf goed bruikbaar.

Het berekenen van zo'n eddy current brake is niet eenvoudig, en ik denk dat je er zonder proefnemingen mischien niet eens van uit kan gaan dat de theoretische resultaten met de praktijk overeen stemmen.

Google eens wat op eddy current brake calculation, en kijk ook eens naar dit artikel.

1250Nm bij 5rpm levert ongeveer 0,65 kW vermogen, welke resulteert in opwarming van de schijf (gelukkig niet van de magneten). Die warmte moet natuurlijk efficiënt afgevoerd worden. Verder is het van belang te weten dat neodimium geen hogere temperaturen (vaak nog minder dan 100 graden celcius) verdraagt, dus je wilt opwarming van de magneten door een te hete schijf graag vermijden.

Reageer