Springen naar inhoud

Aneurysma rond n. occulomotorius

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 april 2013 - 10:36

(Klikken voor grotere afbeelding)

Schermafdruk-1.jpg

Na lang nadenken, kom ik er nog steeds niet uit wat het goede antwoord is.

Gezien de locatie van de n. occulomotorius zou ik denken dat er 3 arteriën voor een problematische aneurysma kunnen zorgen rond deze zenuw:

- A. basilaris
- A. cerebri posterior
- A. superior cerebelli

Nuja, dan mogen het er maar twee zijn volgens de vraag...maar er is al geen optie mogelijk met de arteriën die ik in gedachte had. :-s Heb dus maar gekeken naar de antwoordopties die worden gegeven, maar ik zie er geen 1 waarvan ik denk dat het mogelijk is.

Heb ik wat over het hoofd gezien?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2013 - 19:13

Ze maken er een potje van qua antwoorden.

De posterior inferior cerebral artery?? Die ken ik niet.
De posterior cerebellar artery?? Ken ik ook niet.

Ze halen cerebellar en cerebral door elkaar:
Het is de posterior inferior cerebellar artery en de posterior cerebral artery.

Het merendeel van de symptomatische aneurysmata die zich manifesteren als een
nIII parese bevindt zich in de overgang carotis interna en 'PCOM' (posterior communicating artery). Dat is het belangrijkste om te weten. Daarnaast willen aneurysmata van de basilaris ook nog wel eens nIII uitval geven.

De antwoorden zijn wat mij betreft dus erg slecht gekozen. Zoek de belangrijkste vaten nog eens op in je atlas:
Het achterste stroomgebied =
aa. vertebrales uit je aa. subclaviae bdz
Uit je aa. vertebrales ontspringen de PICA's en a. spinalis anterior
De aa. vertebrales komen bijeen in de a. basilaris.
Hieruit ontspringen de AICA's, de SCA's, de pontine arterien en de aa. cerebri posteriores.

Het voorste stroomgebied:
De carotis communicans bdz (links uit je aortaboog, rechts uit de truncus)
Deze splitst in de a. carotis interna en externa. De externa mag je vergeten want die doet niet de
bloedvoorziening van je hersenen, alleen aangezicht en schedel (bijv via aa. temporales).
De carotis interna splitst verder (a. ophtalmica ed maar mag je ook vergeten) in de PCOM's, cerebri media bdz en de cerebri anterior bdz (die weer verbonden zijn via de ACOM)

De PCOM's verbinden het voorste en achterste stroomgebied. Vandaar cirkel v. Willis.

Voor de rest zou ik deze vraag maar snel vergeten ;)

That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 april 2013 - 20:45

De posterior inferior cerebral artery?? Die ken ik niet.
De posterior cerebellar artery?? Ken ik ook niet.

Ze halen cerebellar en cerebral door elkaar:
Het is de posterior inferior cerebellar artery en de posterior cerebral artery.

Dacht dat het aan mijn gebrekkige Engels lag... :mrgreen:

De antwoorden zijn wat mij betreft dus erg slecht gekozen. Zoek de belangrijkste vaten nog eens op in je atlas:
Het achterste stroomgebied =
aa. vertebrales uit je aa. subclaviae bdz
Uit je aa. vertebrales ontspringen de PICA's en a. spinalis anterior
De aa. vertebrales komen bijeen in de a. basilaris.
Hieruit ontspringen de AICA's, de SCA's, de pontine arterien en de aa. cerebri posteriores.

Eh, nu volg ik het niet meer...als ik naar de cirkel van Willis kijk en die nIII er in plaats, dan loopt ie toch tussen de a.cerebri posterior en a.superior cerebelli? (Grijze bolletjes zijn nIII). Aangezien deze bloevaten in een horizontaal vlak liggen, begrijp ik niet dat je het over de AICA en SCA's etc. hebt....die liggen toch 'ver' dorsaal t.o.v. de nIII, dus waarom zorgen die voor meer problemen dan de a.cerebri posterior en a.superior cerebelli? En waarom moest ik ze opzoeken? 8-[

2013-04-04 21.30.30.jpg
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2013 - 21:04

Aangezien deze bloevaten in een horizontaal vlak liggen, begrijp ik niet dat je het over de AICA en SCA's etc. hebt....die liggen toch 'ver' dorsaal t.o.v. de nIII, dus waarom zorgen die voor meer problemen dan de a.cerebri posterior en a.superior cerebelli? En waarom moest ik ze opzoeken? 8-[

Heb ook nergens gezegd dat ze voor meer problemen zorgen toch ;)

Dat is de pcom en basilaris.

Je moet ze opzoeken omdat het blok toch over neurologie gaat vertelde je me? Dan lijkt het me handig als je de bloedtoevoer kent van het belangrijkste neurologische orgaan: de hersenen :)

Alle antwoorden zijn fout for the record.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 april 2013 - 21:06

Haha, ja het gaat over neurologie en onderste extremiteit...maar ik weet wel waar ze lopen, maar begrijp niet waarom juist die vaten voor problemen zorgen. Aangezien nIII daar toch wel even vandaan ligt, ten opzichte van de a.cerebri posterior en a.superior cerebelli en a.basilaris, die er eigenlijk gewoon omheen liggen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures