Springen naar inhoud

[Natuurkunde] berekenen van een SCHUINE WORP


  • Log in om te kunnen reageren

#1

DriesAster

    DriesAster


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2006 - 16:15

Ik zit met een vraagstuk die maar niet goed uitkomt. Kan iemand me hier helpen?
Het vraagstuk:
Een sneeuwscooter rijdt met een snelheid van 10 m/s als hij over een sneeuwhoop komt bij A. Bepaal de snelheid waarmee hij op de grond komt bij b en zijn maximale versnelling lang het traject AB.
(de uitkomst :De snelheid in punt B = 19,7 m/s en de maximale versnelling = 9,81 m/s) maar hier kom ik dus nooit aan.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 januari 2006 - 17:34

de gegevens van het terrein (hoogte en oprijhoek van de sneeuwhoop, hoek van het terrein met de horizon na de sneeuwhoop) zouden verrekte handig zijn om te weten in dit geval.... :wink:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

DriesAster

    DriesAster


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2006 - 13:12

dit is een tekening van de situatie:

Geplaatste afbeelding

#4

Rov

    Rov


  • >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2006 - 20:25

v=vxex+vyey (deze zijn vectoren dus boven respectievelijk v, e en e moet een pijltje, kan je pijltjes op het forum gebruiken btw?)

x=v0cos40*t
y=v0sin40t-gt/2

Met deze 2 bewegingsvergelijkingen, een voor de horizontale beweging en een voor de vertikale kan je normaal alles bereken mits wat achtergrondkennis.

#5

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9899 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 januari 2006 - 20:48

Aangezien de slee tijdens de sprong in de 'lucht' zweeft, werkt alleen de zwaartekrachtsversnelling g. En die is bekend (neem ik aan)!
De helling (omlaag) ligt vast door de 3,4,5-driehoek.
Gebruik de bewegingsvergelijkingen van rov en dan moet gelden, dat als yt=-3a => xt=4a. Hieruit zijn a en t te berekenen.

Succes

Opm:
(1) yt=-3a omdat yt negatief is tov het startpunt A in de bewegingsvergelijkingen.
(2) Het is het eenvoudigst om eerst a en dan mbv de wet van behoud van (mechanische) energie vB te berekenen.
(dan heb je t niet nodig)

#6

DriesAster

    DriesAster


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2006 - 09:14

Het grootste probleem heb ik om die afstand tussen A en B te vinden. die R !!! Moest de sneeuwscooter van op De grond starten zou het geen probleem zijn maar omdat hij op een bepaalde onbekende hoogte start is die afstand groter, hoe ik aan die afstand kom is mijn grootste vraag? Zolang ik die hoogte niet ken waarop de sneeuscooter start kan ik niet echt verder? of zit ik er helemaal naast?

#7

EvilBro

    EvilBro


  • >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 januari 2006 - 09:47

Het grootste probleem heb ik om die afstand tussen A en B te vinden.


Stel punt A als de oorsprong (0,0).
Stel de vergelijkingen voor x en y op voor de scooter (staat al in deze thread).
Stel de vergelijking op voor de helling (y = (-3/4)*x).
Vul de scootervergelijkingen in in de helling vergelijking en los op voor t (je krijgt twee oplossingen, je moet die hebben waarbij t ongelijk is aan nul).
Vul t in de scootervergelijkingen op de x en y te vinden van het landpunt.

Help dit?

#8

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9899 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 januari 2006 - 15:57

Ik ga even verder met m'n vorige post:
yt=-3a=v0*sin(40)*t-1/2*9.81*t, (1)
xt=4a=v0*cos(40)*t, (2)
en v0=10 m/s

Los nu t op uit (2) (oplossen betekent hier: druk t uit in a): t=4a/(10*cos(40) en vul dit in bij verg (1).
Dus: -3a=10*sin(40)*4a/(10*cos(40))-1/2*9.81*(4a/(10*cos(40)).
Je kunt nu eerst links en rechts delen door a (want a is ongelijk 0) en daarna a oplossen.

Raad: herschrijf alles ruim en zorgvuldig op (maak hierbij gebruik van horizontale breukstrepen) en ga de gevolgde stappen zorgvuldig na!!!

Opm: De grootheid a is een constante in de 3,4,5-driehoek.
Er blijft na deling door a in (2) rechts een a staan, wegens het kwadraat.

Succes

#9

Rov

    Rov


  • >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2006 - 16:48

"b" Is wel heel makkelijk, ook al is je vergelijking (van de horizontale beweging dan)
y=10,000 sin40t-9.81t/2, dus een beginsnelheid van tienduizend meter per seconde, dan is de 2e afgeleide (de versnelling) nog altijd g of 9.81!

#10

DriesAster

    DriesAster


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2006 - 19:01

Merci, het heeft me al wat op weg geholpen! Ik kom helaas nooit dezelfde snelheid uit in punt B als het antwoord: 19,7 m/s, ik kom 17 m/s uit. Hoewel ik het sterk betwijfel is het mss een fout in het boek! moest iemand aan 19,7 m/s komen of aan 17 m/s, laat iets weten! mss zit er wel een fout in mijn berekening, want die is nogal complex!

#11

EvilBro

    EvilBro


  • >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 januari 2006 - 11:41

Ik kom op 19,49 m/s uit. Ik kom alleen op 19,7 m/s uit als ik de tijd tussentijds op 2,5 s afrond.

#12

DriesAster

    DriesAster


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2006 - 12:03

Dan ben ik toch fout! :roll: Zou je de berekening kunnen plaatsen, kan ik mijn fout uit mijn oefening halen. Alvast bedankt!

#13

EvilBro

    EvilBro


  • >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 januari 2006 - 17:00

Dan ben ik toch fout! :roll:  Zou je de berekening kunnen plaatsen, kan ik mijn fout uit mijn oefening halen. Alvast bedankt!


Als jij nou jouw berekening plaatst dan halen we daar de fout wel uit. :D

#14

DriesAster

    DriesAster


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2006 - 17:25

oke
Sy(t) = Vy(t0).t-g.t/2
1e: t=Vy(t0)/g = 0,67 s
2de: Vy(t0)=v(to).sinalfa(to) = 6,43 m/s
Sy(t) = 2,106 m

dan de t voor lmax= Sx(t)max?
bereiken vd grond is Sy(t) = 0m
0m=Vy(t0).t-g.t/2
=>t uit afleiden komt dan 1,31 s uit.

lmax voor Sx(t) max?
Sx(t)max = Ux(t0).t
met Ux(t0) = V(t0).cosalf(t0)= 7,66 m/s
t=1,31 s
=> lmax = 10,03 m
via de driehoek kommek dan 7,5 m uit voor men hoogte

Vb = ((v(to).cosalf(to))=(v(to).sinalf(to)-g.t))^1/2 = hier komek iets fout uit...

kom op een foute manier aan de hoogte, denkek,...

#15

EvilBro

    EvilBro


  • >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 januari 2006 - 19:25

Je probleem is dat je het landingspunt niet correct uitrekent (je rekent ook de maximale hoogte uit terwijl dat niet nodig is, maar daardoor gaat het niet fout). Je stelt:

bereiken vd grond is Sy(t) = 0m


Dit is niet correct. De scooter beweegt naar rechts. Op het moment dat de scooter op zijn oorspronkelijke y-hoogte terugkomt is de aarde "gezakt" (vanwege de helling). De vergelijking van de grond is: y = (-3/4)*x. Als je wilt dat de scooter op de helling land dan moeten zijn coordinaten dus ook aan deze formule voldoen:

Sy = (-3/4).Sx

Vul de scootervergelijkingen in:

Vy(t0).t - (1/2).g.t^2 = (-3/4).Vx(t0).t

Los dit op naar t om de landingstijd te vinden (je vindt als het goed is ook t=0 als oplossing, maar dit is het vertrekpunt).





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures