Materiaal selecteren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Materiaal selecteren

Hallo,

Ik heb als opdracht bij stage om onderzoek te doen naar een rookgasreiniging.

De reiniging zal zijn voor het verbranden van biomassa.

Nu loop ik tegen wat problemen aan en hoop dat iemand me hier kan helpen!

Uit onderzoek is gebleken dat er in de rookgassen ongeveer 1500mg/Nm3 Cl en 9mg/Nm3 SOx zit

Ook zit er een hoeveelheid fijnstof in, deze zal kleiner zijn dan 10 micron, de hoeveelheid hiervan is nog niet goed te zeggen.

De temperatuur van het gas zal net boven de 120 graden Celsius zitten.

Maar dit kan bij storing ook oplopen tot 400 graden Celsius

Nu doe ik onderzoek voor een nattewasser.

Het gas besproeien met water, en hierdoor de Cl en SOx er uit halen( op laten lossen)

Het probleem waar ik tegen aanloop is dat ik een materiaal moet hebben dat tegen die temperatuur kan, en wat niet gaat oxideren.

Hierbij zou rvs een goed keuze zijn maar dit geeft veel problemen met het Chloor.

Ik heb ook zitten kijken naar kunststoffen maar hierbij denk ik dat de 400 graden Celsius lastig te halen is?

Heeft iemand een idee voor een materiaal dat goed te verwerken is zowel verspannen als snijden (laser, plasma of watersnijder) en ook goed te lassen is?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Materiaal selecteren

what chemische compabiliteit betreft kan ik niet uit mijn hoofd zeggen, maar chroom-molybdeen-stalen worden courant gebruikt in kruiptoepassingen. Deze zijn, afh. van het type, niet echt "goed" of "gemakkelijk" te lassen, maar daarvoor bestaan er oplossingen (preheat, PWHT, ...)

Reageer