Springen naar inhoud

Reden van gebruik van diodes

• Log in om te kunnen reageren

1990

1990

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 april 2013 - 17:32

Hoi,

Ik wil graag weten waarom de twee diodes in mijn schakeling zijn opgenomen.

De reden van de eerste diode is ter beveiliging van het verkeerd aansluiten van de schakeling. Mocht de schakeling verkeerd worden aangesloten dan spert de diode en laat hij geen stroom door.

De reden van de tweede diode (de diode boven het IC) is ook ter beveiliging. Alleen hier kan ik de werking niet precies verklaren. Ik ga het proberen.

In normale situatie is de uitgangsspanning van het IC lager dan de ingangsspanning van het IC. Hierdoor heeft de anode een lager potentiaal dan de kathode. Dan spert de diode.

Mocht de uitgangsspanning van het IC hoger worden dan de ingangsspanning van het IC dan gaat de diode in doorlaatrichting functioneren, omdat het potentiaal op de anode groter is dan de potentiaal op de kathode.

Ik weet niet zeker of dit klopt en ik kan daarom ook niet zien hoe hij het IC beveiligd.

Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6643 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 april 2013 - 23:10

Een spanningsregelaar is er op gebouwd om een hogere spanning te stabiliseren naar een lagere spanning.
Maar hij kan stuk gaan als de uitgangsspanning hoger is dan de ingangsspanning. Deze spanning in de verkeerde richting wordt door de diode begrensd.
Het hangt van de situatie af of deze beveiliging nodig is. Hij is eigenlijk alleen maar nuttig als de ingang door een kortsluiting nul kan worden, terwijl de uitgangselco nog vol is.

1990

1990

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2013 - 10:03

Super bedankt voor je reactie ;)

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6643 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 april 2013 - 10:33

Dit is overigens een verhaal wat je in sommige datasheets ( niet alle) ook kunt vinden.

Also tagged with one or more of these keywords: overig

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures