[natuurkunde] Elektrisch veld bepalen in een punt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 524

Elektrisch veld bepalen in een punt

Fruitschaal, gefeliciteerd !!

Deze topic is door de gebruikers van Wetenschapsforum genomineerd als
Hallo,

Lading is uniform over een groot vierkant met zijdes
\(l\)
verdeeld. De lading per vierkante meter (
\(\text{C/m}^2\)
) is
\(\sigma\)
. Bepaal het elektrische veld in een punt P op een afstand
\(z\)
boven het midden van het vierkant, aangenomen dat
\(z << l\)
.[/b]

Begin met het uitrekenen van de contributie van een lange, smalle strook van breedte
\(dy\)
.[/b]

-----

Smalle strook:
\(\sigma\)
is de lading per vierkante meter, dus in de strook is de lading per meter
\(\sigma l\)
. Dus
\(dQ = \sigma l dy\)
.

Verder leek het me dat:
\(dE = \frac{1}{4\pi\epsilon_0} \frac{dQ}{r^2}\)
, waarbij
\(\epsilon_0\)
de permittiviteit van vrije ruimte is. In dit geval
\(r = \sqrt{y^2 + z^2}\)
, waarbij
\(y\)
de afstand is van het midden van het vierkant tot de strook.
\(dE = \frac{\sigma l dy}{4\pi\epsilon_0(y^2 + z^2)}\)
.

P bevindt zich boven het vierkant, dus de vector
\(dE\)
kan omschreven worden door loodrechte componenten:
\(dE_y = \sin(\theta) dE\)
en
\(dE_z = \cos(\theta) dE\)
, waarbij
\(\theta\)
de hoek is tussen bijvoorbeeld
\(z\)
en
\(r = \sqrt{y^2 + z^2}\)
of tussen
\(dE_z\)
en
\(dE\)
.

Er geldt
\(E_y = \int dE_y = \int \sin(\theta) dE = 0\)
, want 0 (de oorsprong) is het midden van het vierkant en P bevindt zich daarboven.

Dat betekent:
\(E = E_z = \int \cos(\theta) dE = \int \frac{\cos(\theta) \sigma l dy}{4\pi\epsilon_0(y^2 + z^2)}\)
Het is mogelijk
\(y\)
te schrijven als functie van
\(\theta\)
en vice versa. Er geldt dat
\(y = z \tan(\theta)\)
, dus
\(dy = z\frac{d\theta}{\cos^2\theta}\)
. Verder
\(\cos(\theta) = \frac{z}{\sqrt{y^2 + z^2}}\)
, dus
\(\frac{1}{y^2 + z^2} = \frac{\cos^2(\theta)}{z^2}\)
Dus:
\(E = \frac{\sigma l}{4 \pi \epsilon_0} \int \frac{\cos^2(\theta)}{z^2}\cos(\theta)\frac{z d\theta}{\cos^2(\theta)} = \frac{\sigma l}{4 \pi \epsilon_0} \frac{1}{z} \int_{-\pi/2}^{\pi/2} \cos(\theta) d\theta\)
\(\frac{\sigma l}{4 \pi \epsilon_0 z} \int_{-\pi/2}^{\pi/2} \cos(\theta) d\theta = \frac{\sigma l}{4 \pi \epsilon_0 z} [\sin(\theta)]_{-\pi/2}^{\pi/2} = \frac{\sigma l}{2 \pi \epsilon_0 z}\)
.

Dus het elektrische veld in P voor die willekeurige strook is
\(E = \frac{\sigma l}{2 \pi \epsilon_0 z}\)
.

----

Als dit klopt, dan heb ik het dus bepaald voor een willekeurige smalle strook van breedte
\(dy\)
, maar hoe bepaal ik het dan voor het hele vierkant?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Elektrisch veld bepalen in een punt

begrijp ik het goed dat dit vierkant met zijden L ligt in het xy vlak zodanig dat het centrum van het vierkant samenvalt met de oorsprong. En volgens mij kan deze vierkante plaat nooit een elektrische geleider zijn , maar een vierkant vlak wat opgebouwd is uit laten we zeggen positieve ladingsdragers zodanig dat je inderdaad kunt spreken van een uniforme oppervlakteladingsdichtheid
\(\sigma\)

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Elektrisch veld bepalen in een punt

aadkr schreef: do 04 apr 2013, 22:13
begrijp ik het goed dat dit vierkant met zijden L ligt in het xy vlak zodanig dat het centrum van het vierkant samenvalt met de oorsprong. En volgens mij kan deze vierkante plaat nooit een elektrische geleider zijn , maar een vierkant vlak wat opgebouwd is uit laten we zeggen positieve ladingsdragers zodanig dat je inderdaad kunt spreken van een uniforme oppervlakteladingsdichtheid
\(\sigma\)
Ja, dat klopt. Het punt P ligt dus op de z-as. De rechterzijde van het vierkant ligt op
\(y = (1/2)l\)
en de bovenkant van het vierkant op
\(x = (1/2)l\)
.

De lading is inderdaad positief.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Elektrisch veld bepalen in een punt

als het oppervlak met in de x richting een oneindige lengte had en ook in de y richting een oneindige lengte L had, dan was het vraagstuk een voudig geweest. Dan hadden we gewoon de eerste wet van Gauss toe kunnen passen.Zoals ik het nu begrijp heb je het vierkant opgedeeld in oneindig dunne strookjes met dikte dy en lengte in de x richting met lengte=L Maar als L eindig is in de x richting begrijp ik niet hoe je aan die integratiegrenzen komt van x= -90 graden en als bovengrens x=+90 graden. Dit suggereerd dat de strookjes in de x richting oneindig lang zijn.Verder bevat zo''n strookje een lading dQ dus zou volgens mij je eindformule moeten beginnen met dE=... en niet met E=...Verder gedt natuurlijk dat E(x)=0 en dat E(y)=0

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Elektrisch veld bepalen in een punt

Beste Fruitschaal, Ik beloof je dat ik hier morgenavond op terug kom.Dan zal ik je proberen verder te helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Elektrisch veld bepalen in een punt

De integratiegrenzen kloppen inderdaad niet helemaal. Het is wel zo dat
\(l\)
vele malen groter is dan
\(z\)
, dus de linker- en rechtergrens neigen wel naar -90 graden en +90 graden.

In dit geval geldt dus:
\(\theta_{\text{links}} = -\arctan(\frac{l}{2z})\)
en
\(\theta_{\text{rechts}} = \arctan(\frac{l}{2z})\)
Wat bedoel je trouwens met E(x) = 0, E(y) = 0?

Bedankt voor de hulp alvast. Ik zie morgenavond wel weer een bericht verschijnen :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Elektrisch veld bepalen in een punt

Beste Fruitschaal, ik moet bekennen dat ik je wiskundige afleiding nog niet kan volgen.Maar als je het vierkante oppervlak oneindig grote afmetingen meegeeft, dan heerst er aan beide zijden van dat oppervlak een homogeen elektrisch veld wat loodrecht op het opppervlak staat en waarvan de grootte van de elektrische veldsterkte gelijk is aan
\(E_{z}=\frac{\sigma}{2 \epsilon_{0}} \)

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Elektrisch veld bepalen in een punt

Wat volg je dan niet precies? De redenatie of de berekeningen?

Wat bedoel je precies met
\(E_z\)
het elektrische veld op die afstand
\(z\)
?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Elektrisch veld bepalen in een punt

Met E(z) bedoel ik inderdaad de grootte van de elektrische veldsterkte op een loodrechte afstand van de plaat

Wat ik niet (nog niet) kan volgen zijn je wiskundige berekeningen.

Dat spijt mij , en daarvoor wil ik mijn excuus aanbieden.

Ik ben in het bezit van het boek""elementary classcal physics"" van de schrijvers Weidner and Sells en daar staat een uitgewerkt rekenvoorbeeld in hoe je de grootte van de elektrische veldsterkte kunt berekenen van zo''n vierkante plaat met oneindige afmetingen..Dan kom je op de formule uit die ik je heb gegeven in mijn vorige bericht.

Ik wil je deze berekening wel geven, maar daar maken ze gebruik van een tussenopgave

Die tussenopgave bestaat hieruiy dat ze over de x as een uniforme lengte ladingsdichtheid
\(\lambda\)
aannemen dus laten we zeggen de hoeveelheid positieve elektriche lading per strekkende meter .

Het elektrische veld is nu radiaal naar buiten gericht , en met behulp van de eerste wet van Gauss valt af te leiden dat de grootte van de elektrische veldsterkte op een afstand r van de x as gelijk is aan
\(E=\frac{2k\lambda}{r} \)
Hier maken ze gebruik van.

Ik moet bekennen dat ik je wiskundige berekening niet kan volgen, maar ik beloof je dat ik mijn uiterste best zal doen om je berekening wel te volgen

Nogmaals mijn excuus

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Elektrisch veld bepalen in een punt

aadkr schreef: vr 05 apr 2013, 23:10Met E(z) bedoel ik inderdaad de grootte van de elektrische veldsterkte op een loodrechte afstand van de plaat

Wat ik niet (nog niet) kan volgen zijn je wiskundige berekeningen.

Dat spijt mij , en daarvoor wil ik mijn excuus aanbieden.

Ik ben in het bezit van het boek""elementary classcal physics"" van de schrijvers Weidner and Sells en daar staat een uitgewerkt rekenvoorbeeld in hoe je de grootte van de elektrische veldsterkte kunt berekenen van zo''n vierkante plaat met oneindige afmetingen..Dan kom je op de formule uit die ik je heb gegeven in mijn vorige bericht.

Ik wil je deze berekening wel geven, maar daar maken ze gebruik van een tussenopgave

Die tussenopgave bestaat hieruiy dat ze over de x as een uniforme lengte ladingsdichtheid
\(\lambda\)
aannemen dus laten we zeggen de hoeveelheid positieve elektriche lading per strekkende meter .

Het elektrische veld is nu radiaal naar buiten gericht , en met behulp van de eerste wet van Gauss valt af te leiden dat de grootte van de elektrische veldsterkte op een afstand r van de x as gelijk is aan
\(E=\frac{2k\lambda}{r} \)
Hier maken ze gebruik van.

Ik moet bekennen dat ik je wiskundige berekening niet kan volgen, maar ik beloof je dat ik mijn uiterste best zal doen om je berekening wel te volgen

Nogmaals mijn excuus
Excuses zijn niet nodig hoor. Niets aan de hand :P

Als het vierkant oneindige afmetingen heeft (
\(l \rightarrow \infty\)
), dan is de linkergrens -90 graden en de rechtergrens 90 graden. Want de hoek tussen P en de linkerzijde (of rechterzijde) van het vierkant is 90 graden, toch? Er is nu wel gegeven dat
\(z << l\)
, dus de linker- en rechtergrens van de integraal naderen beide wel de (-)90 graden.

Voor alle mogelijke waarden van
\(l\)
geldt
\(\theta_{\text{linkergrens}} = \theta_{\text{min}} = -\arctan(\frac{l}{2z})\)
, want
\(\tan(\theta_{\text{min}}) = \frac{-\frac{1}{2}l}z}\)
.

Dus in het geval van oneindige afmetingen:
\(\lim_{l \rightarrow \infty} -\arctan(\frac{l}{2z}) = -\arctan(\infty) = -90 \text{ graden}\)
. Voor de rechtergrens werkt het analoog.

Zo ben ik dus tot de integratiegrenzen gekomen. Misschien klopt het wel niet, maar zo redeneerde ik.

De wet van Gauss krijg ik pas het volgende hoofdstuk, dus ik neem aan dat ik het nog niet moet toepassen. Het elektrische veld dat ik berekend heb in de smalle strook klopt dus wel (alleen moet ik
\(dE\)
gebruiken ipv
\(E\)
)? Het probleem is dat ik eerst werk met
\(dE\)
en dan dus integreer tot
\(E\)
, maar dat is dus eigenlijk weer
\(dE\)
, want ik moet die smalle strook-bijdrage weer integreren om de bijdrage van het hele vierkant te weten. Is het dan niet beter om in bijvoorbeeld
\(dE = \frac{1}{4\pi\epsilon_0} \frac{dQ}{r^2}\)
te werken met
\(ddE\)
(of
\(d^2E\)
) en
\(ddQ\)
(of
\(d^2Q\)
)?

Na integratie krijg ik dan
\(dE = \frac{\sigma l}{4 \pi \epsilon_0} \int \frac{\cos^2(\theta)}{z^2}\cos(\theta)\frac{z d\theta}{\cos^2(\theta)} = \frac{\sigma l}{4 \pi \epsilon_0 z} [\sin(\theta)]_{-\arctan(l/(2z))}^{\arctan(l/(2z))} = \frac{\sigma l}{2 \pi \epsilon_0 z}\sin(\arctan(l/(2z)))\)
.
\(=\frac{\sigma l}{2 \pi \epsilon_0 z}\frac{(l/(2z))}{\sqrt{(l/(2z))^2 + 1}} = \frac{\sigma l^2}{4 \pi \epsilon_0 z^2 \sqrt{(l/(2z))^2 + 1}}\)
Ik krijg nu wel het idee dat het redelijk fout gaat :')

Als je de berekening uit je boek zou willen geven, graag. Zij doen het met oneindige afmetingen, maar als ik weet hoe dat moet, dan kan ik het hopelijk toepassen op eindige lengte.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Elektrisch veld bepalen in een punt

ik kom hier morgenavond op turug.

De eerste wet van

gauss is een prachtig hulpmiddel . Probeer je deze wet eigen te maken.
\(\oint \vec{E} \cdot d\vec{S}=\frac{\Sigma Q_{totaal}}{\epsilon_{0}} \)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Elektrisch veld bepalen in een punt

De uitkomst van de volgende opgave hebben we nodig
img006.jpg
img006.jpg (274.72 KiB) 1034 keer bekeken
img005.jpg
img005.jpg (257.08 KiB) 1033 keer bekeken

Reageer