Springen naar inhoud

Radiatio optica

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 april 2013 - 11:28

De zenuwvezels in de radiatio optica zijn gegroepeerd. De centraal in de radiatio optica geleden vezels representeren de informatie vanuit?

A. De onderste helft van het gezichtsveld met uitzondering van de macula.
B. De bovenste helft van het gezichtsveld met uitzondering van de macula.
C. Zowel de onderste- als de bovenste helft van het gezichtsveld, met uitzondering van de macula.
D. De macula.

Ik dacht eerst aan antwoord C, aangezien bij een laesie in de radiatio optica aan de temporale (of laterale) kant een bovenste contralaterale kwadrantanaopsie ontstaat en bij een laesie aan de nasale (of mediale) kant een onderste contralaterale kwadrantanaopsie. Bij beide zal er geen uitsparing van de macula zijn. Als je een laesie hebt, werkt het dus niet meer zoals het hoort...dus daarom zou ik denken dat omgekeerd de vezels die precies in het midden liggen voor zowel het bovenste- als onderste gezichtsveld dienen.

Aan de andere kant denk ik met centraal in het gezichtsveld, dat het ook wel eens heel simpel de macula (D) kan zijn.

Ik raak er niet echt uit welke van beide nu goed is, en waarom de ander dan fout is.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5819 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2013 - 19:04

Antwoord is inderdaad D. De meer temporale vezels geven informatie door van de onderste retina en geven een kwadrantanopsie voor boven. Voor de parietale vezels is dit andersom. De vezels hiertussen geven informatie door vanuit de macula.

Zie ook: http://books.google....utput=html_text
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

DSchrute

DSchrute

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 april 2013 - 22:09

Er is inderdaad geen uitsparing van de macula bij een mediale of temporale laesie, maar dat komt doordat de vezels van de macula bilateraal uitkomen occipitaal.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures