Waarheidstabel maken voor een 4-bit synchrone teller

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 30

Waarheidstabel maken voor een 4-bit synchrone teller

Goedemiddag,

In mijn voorbeeldtentamen staat een vraag over de 4-bit synchrone teller. Omdat ik geen antwoorden heb en de vraag niet kan oplossen heb ik jullie hulp nodig.

Ik wil de waarheidstabel maken voor Q3, Q2, Q1, Q0, J3 en K3. Alleen hoe moet je J3 en K3 invullen? De teller moet continue van 0 t/m 9 tellen. Bij 9 aangekomen moet hij worden gereset naar 0.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Waarheidstabel maken voor een 4-bit synchrone teller

Dit zijn J K flip flops. Als J en K beide 0 zijn is er geen verandering aan de uitgang. Als J en K beide 1 zijn wisselt de uitgang van 0 naar 1 of van 1 naar 0 terug.

Dit zou je al een idee moeten geven.

Verder, om de teller op 0 te zetten, maak je gebruik van de tellerstand '10' die alle flipflops reset. Een JK reset als J 0 is en K 1.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 30

Re: Waarheidstabel maken voor een 4-bit synchrone teller

Met een Nandpoort op de uitgangen van de JK flipflop Q3 en Q1 kan je de teller resetten als je de uitgang van de Nandpoort op de clear (reset) van de JK flipflops aansluit.

Alleen ik begrijp nog niet hoe ik de rij J en K moet invullen. Bij de stand 0000 is J "0" en K ook "0". Maar bij de stand 0001 (waarbij alleen Q0 "1" is), wat moet je dan invullen voor de J en de K. J is de set en K is de reset.

Berichten: 30

Re: Waarheidstabel maken voor een 4-bit synchrone teller

Om de schakeling te resetten (bij 1010 = 10 decimaal) doe je met een and poort (niet met een nand zoals ik schreef). De Q3 en Q1 uitgang van de JK flipflop sluit je op de ingang van de and poort aan en de uitgang van de and poort sluit je aan op de clear ingangen van de JK flipflops. Die maakt van de logische "1" een logische "0" (dus 1010 wordt 0000 en de teller is gereset).

Ik heb de schakelingen voor J3 en K3 gevonden denk ik. Ik weet niet zeker als het goed is.

Afbeelding

Reageer