Springen naar inhoud

Luchtkolom en koord

• Log in om te kunnen reageren

Merel149

Merel149

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2013 - 16:53

Hallo,
Mijn natuurkundeboek komt met de formule voor de voorwaarde van de vaste golf niet overeen met BINAS. Wat ik niet snap, is wat BINAS bedoelt met een luchtkolom en een koord. Want er zijn toch eigenlijk drie 'mogelijkheden'; helemaal een open luchtkolom, een halfopen luchtkolom en een koord met twee vaste uiteinden. In BINAS zijn er maar twee formules gegeven.Hoe zit dit?

Bij voorbaat dank!

groetjes Merel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 april 2013 - 17:30

Eigenlijk zijn er 4 mogelijkheden voor staande golven: het koord, een helemaal gesloten luchtkolom, een helemaal open luchtkolom en een eenzijdig gesloten luchtkolom.
Voor de eerste drie gevallen kun je één en dezelfde formule toepassen. Bij het koord en de helemaal gesloten luchtkolom heb je bij de grondtoon knopen aan de einden en een buik in het midden, een halve golf dus. Maar bij de tweezijdig open luchtkolom heb je aan weerszijden een buik en in het midden een knoop, qua (golf)lengte net zo goed een halve golf dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Merel149

Merel149

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2013 - 19:25

In mijn binas staat:
* koord (twee vaste uiteinden)
*luchtkolom (een uiteinde gesloten)

Dus dan bedoelen ze met een koord: twee gesloten uiteinden, twee open uiteinden en het koord?
en met een luchtkolom bedoelen ze: een luchtkolom die aan een kant open is?

En de overeenkomst tussen een koord en een helemaal gesloten luchtkolom is toch dat ze allebei eindigen met een knoop maar dat een koord een 'touw' is en de luchtkolom een 'buis met lucht'?

dank!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 april 2013 - 19:40

In mijn binas staat:
* koord (twee vaste uiteinden)
*luchtkolom (een uiteinde gesloten)

Ik heb die BINAS ook ;). De titel van die eerst formule zou gewoon beter veel uitgebreider kunnen zijn, nl
"koord (twee vaste uiteinden), of luchtkolom, (beide uiteinden open of gesloten)"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures