Springen naar inhoud

waterstoffluoride te koop voor particulieren, gevaarlijk?

• Log in om te kunnen reageren

Annnn

Annnn

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2013 - 18:23

op internet kun je volgens mij als particulier waterstoffluoride 48% kopen

dit lijkt me erg gevaarlijk? voor particulier gebruik lijkt waterstoffluoride me helemaal niet geschikt?

wat vinden jullie?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

gast003

gast003

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2013 - 00:41

Tja misschien wel, maar zwavelzuur en zoutzuur zijn ook overal particulier verkrijgbaar. Die zijn net zo erg.
En waar moet je die grens trekken? Ammonia en natronloog zijn ook best gevaarlijk, maar die staan ook gewoon bij de Albert Heijn in de schappen.

Ik hoop dat de mensen die het kopen gewoon een gezond verstand hebben ^_^

Edit: Zoiezo kunnen heel veel chemicaliën gewoon online gekocht worden, stoffen die erger zijn dan HF.

Veranderd door Eggywontgrow, 06 april 2013 - 00:43

“We are so vain that we even care for the opinion of those we don't care for.”
- Marie von Ebner-Eschenbach

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8789 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 april 2013 - 01:24

Ik heb eigenlijk ook geen idee waarvoor een particulier het zou gebruiken, maar er is vast wel een of andere toepassing. Dat het gevaarlijk spul is lijkt me zonneklaar, maarja, dat geldt voor zoveel zaken die je 'zomaar' kunt kopen bij verkeerd gebruik.

In verbieden zie ik overigens geen heil. Er zijn zoveel stoffen die je voor goed en kwaad kunt gebruiken dat dat een eindeloze verboden stoffen zou opleveren, die vervolgens wel weer te synthetiseren zijn voor mensen die er kwaad mee willen doen.

Overigens is er natuurlijk ook wel zoiets als common sense: als een particulier een ton ammoniumnitraat koopt zou ik gemakshalve aannemen dat dat niet voor de bemesting van de tuin is en er wellicht de politie toch maar inlichten. Ik neem aan dat verkopers van chemicalien dat ook wel doen, bijvoorbeeld als iemand tegenlijkertijd een liter tolueen, zwavelzuur en salpeterzuur bestelt. Anderzijds zal iemand met kwade bedoeling niet dom genoeg zijn die stoffen bij dezelfde leverancier te bestellen, maar toch ;)
Victory through technology

Annnn

Annnn

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 april 2013 - 14:02

volgens mij zijn zwavelzuur en zoutzuur alleen erg corrosief...
HF is echter (naast corrosief) zeer toxisch
ik dacht dat het alleen gebuikt mocht worden in de industrie, niet particulier (alleen in zeer lage concentraties als velgenreiniger)

Veranderd door Annnn, 06 april 2013 - 14:03

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8789 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 april 2013 - 01:17

Je kunt er dingen mee doen als oxides van metaal reinigen, of wellicht hobbymatig glas mee etsen en dergelijke. Algemeeen gebruikt is het voor zover ik weet niet als huishoudchemicali.

Extreem gevaarlijk is het natuurlijk wel, vooral omdat er vaak enige tijd overheen gaat tussen blootstelling en effecten - je krijgt niet direct een brandblaar oid zoals bij zwavelzuur, maar een dag later zitten je bloedvaten vol kristallen calciumfluoride, of lost het zelfs botweefsel op.

Ik neem echter wel aan dat op enige huishoudproduct waar HF in zit uitgebreide waarschuwingen staan over hoe je je moet beschermen en wat je moet doen als je het toch op je huid krijgt.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures