HEA vs L-profiel

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 9

HEA vs L-profiel

Zit in 2e jaar van MBO, heb nog niet veel sterkteleer gehad.

Mijn oom vroeg me laatst voor een verbouwing wat beter was, een HEA160 of 2 ongelijkzijdige hoekstalen 200.100.12 met de rug tegen elkaar gelast?

Dit ivm weghalen van een draagmuur, om de houten balklaag van de verdieping op te vangen. Overspanning 3900mm

Hem was voorgerekend (door constructeur?) dat hij een HEA160 met aan de onderflens aan beide zijden een strip 100 breed 12 dik over de hele lengte gelast. (waar de houten balken dan weer op komen te liggen).

Nu kwam hij zelf met de optie van de 2 (aan elkaar gelaste) hoekprofielen. Je krijgt dan een omgekeerde T.

Mijns boeren(bouw)verstand zegt me dat dit veel sterker en stijver is.

Iemand van jullie enig idee hoe je zo'n gelaste constructie uitrekent?

Ik heb er een schetsje bij gedaan.

Dank.

Groet van Rik
Bijlagen
scannen0001.pdf
(173.88 KiB) 863 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: HEA vs L-profiel

Kijk eens op http://www.staaltabellen.nl/

Daar kun je gegevens van diverse profielen met elkaar vergelijken.

Berichten: 9

Re: HEA vs L-profiel

Hey Klazon,

Dank voor je snelle reactie.

Die tabellen kende ik al, maar hoekstaal 200.100.12 staat er helaas niet in.....

Rik

Berichten: 232

Re: HEA vs L-profiel

Hoi Rik,

In deze module van bouwen met staal zijn de meeste profielen wel te vinden:

http://www.bouwenmet...fd_tabelz.lasso

Ook heeft Arcelor Mittal uitgebreide documentatie.

Maar om de profielen te vergelijken (aangelaste strips buiten beschouwing latend):

Oppervlaktetraagheidsmoment:

2x L200.100.12: Iy=2880cm4

HEA160: Iy=1673cm4

Weerstandsmoment:

2x L200.100.12: Wy,el=222cm3

HEA160: Wy,el=220cm3

Conclusie: 2x het gekozen hoekstaal is sterker en stijver dan een HEA160. Je gebruikt dan wel relatief veel meer kg's staal.

Berichten: 9

Re: HEA vs L-profiel

Dag Plaus,

Dank voor je reactie.

Ik heb de docu voor het hoekprofiel inmiddels ook gevonden.

En na vergelijken tot dezelfde conclusie gekomen.

Maar heeft het nog invloed (positief of negatief) op de constructie dat ze aan elkaar gelast zijn?

Ik zou zeggen dat het stijver wordt.

V.w.b. het gewicht, De HEA160 + 2x een strip> (31x4)+(9,76x2x4)=124+78=202kg (totaal 4 meter)

2x Hoekstaal 200x100x12> (27,8x4)=111kg x2 (dubbel)= 222kg (ook 4 meter).

Het verschil in gewicht is (maar) 20kg.

Je hebt in ieder geval veel kortere gordinglippen nodig

Graag je reactie over het lassen?

Rik

Berichten: 232

Re: HEA vs L-profiel

De invloed van de lassen is te verwaarlozen.Zij werken amper mee wat betreft stijfheid of sterkte.

Berichten: 9

Re: HEA vs L-profiel

Oké, thanks voor het meedenken! Tof.

Ik zal mijn oom vertellen van de bevindingen op dit forum en de gelaste hoeklijn als goed en net zo sterk alternatief adviseren voor de balklaag.

Top!

Groet van Rik (en ook van oom Ben!)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: HEA vs L-profiel

Ben je zeker dat je ook goedkoper uitvalt? De prijs/meter is niet heel goedkoop en je gebruikt wel wat meer lijkt me.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 9

Re: HEA vs L-profiel

Dag,

Rekenend met prijzen/gewichten van http://www.staalprijzen.nl/images/stories/archief/2013/20130109/20130109_bruto_prijslijst_staalprijzen_pdf.pdf

kom ik tot de volgende uitkomst:

Hoeklijn: 27,8kg/m x 2 x 4m = 222,4kg x 1,38 €/m = 307 euro

HEA160: 31kg/m x 4m = 124 kg x 1,26€/m = 156 euro

platstaal: 9,6kg/m x 2 x 4m = 76,8kg x 1,205 = 95,54 euro

Totaal: 248 euro. Hier overheen komen nog de kosten van het zagen en lassen van de strips.

Dus al met al zal het ongeveer even duur zijn. Is mijn opinie.

Of zie ik nou wat over het hoofd.........???

Groet van Rik

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: HEA vs L-profiel

Je hoekprofielen moeten ook nog aan elkaar worden gelast (rug aan rug).

Waarom zijn de strips überhaupt nodig? Kunnen de balken nu al niet op de onderzijde van de H rusten (waarom moet die onderflens verlengd worden)?

Heb ik het goed begrepen dat je je H-profiel gebruikt als I-profiel?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 232

Re: HEA vs L-profiel

Er zullen waarschijnlijk 2 strippen aangelast worden, omdat de balklaag hoger is dan 152mm. Bij het inleggen van het profiel zou je per balk ook de bovenflens moeten uitfrezen of allemaal omgekeerde tandopleggingen maken.

Toch vind ik een verschil van 59 euro op 248 (24%) bijhoorlijk en ik ben het met bovenstaand antwoord eens dat de hoeklijnen ook gelast dienen te worden.

Ik begrijp echter niet waarom de strips 12 dik moeten zijn. Als dit zo gekozen is om het lassen makkelijker te maken dan is wat dat betreft twee hoeklijnen aan elkaar lassen lastiger.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: HEA vs L-profiel

als de balklaag hoger is dan de tussenruimte van de HEA, worden onder normale omstandigheden (bij mijn weten tot nu toe 100%) de balken ingekeept. enkel de dwarskracht controleren (voldoet bijna steeds op langere balken) en het moment (scharnierend steunpunt dus voldoet ook steeds).

Welke constructeur gaat er nu voorstellen om strippen te lassen op zulke manier? dat profiel is na het lassen zo krom als een banaan in beide (xx en yy) richtingen (lassen liggen uit het center). graag de reden van die strips? en 12mm op een flens van 10mm lijkt mij ook niet logisch, het zwakke punt gaat dan nog steeds die flens zijn. + de kost van het uurloon lassen, het toevoegmateriaal en de lasnaadvoorbereiding. TOTAAL niet logisch voor een verbouwing, waar altijd zo standaard mogelijk wordt gewerkt.

Berichten: 232

Re: HEA vs L-profiel

Ik ken de situatie niet, maar als het gaat om een vloer waarop bijvoorbeeld een lichte scheidingswand staat kun je de balken niet zomaar een voor een in het profiel schuiven. Maar om strips van 12mm op een flens van 9mm lassen is mij ook niet logisch

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: HEA vs L-profiel

inderdaad, alhoewel daar meestal wel mouwen aan te passen zijn, schoringsgewijs. Ik wacht de (echte en volledige) reden af van die strips, daar gaat veel van afhangen.

Is die constructeur (?) ook architect of (stabiliteits-)ingenieur, of een verkoper/aannemer?

Berichten: 9

Re: HEA vs L-profiel

Nou, ik heb wat los gemaakt.....

Het gaat om een bestaande situatie, een dragende tussenmuur wordt verwijdert. De balklaag erop moet opgevangen worden, beide kanten op.

Het idee is de balken (195x69) tpv de muur/nieuw profiel door te zagen en een sparing te maken van +/- 180mm zodat de HEA (160mm) er van onderaf tussen geduwd kan worden. zo ver dat de doorgezaagde balken met de koppen op de aangelaste onderflens komen te liggen.

Met de gelaste hoeklijn hoeft er enkel een sparing te komen van +/- 30mm tbv de opgaande flens, 2x12=24mm.

De koppen komen dan zonder inkepen op de onderflens van de gelaste hoeklijn te liggen.

1 zijde van de overspanning wordt in een muur gekapt en de andere kant wordt ondersteund door een metalen kolom (160x80x8).

@ King Nero: De berekening van de HEA is door een constructeur gedaan, het idee van de aangelaste lippen komt van een aannemer, die dit vaker zo doet.

@ In physics I trust: De HEA wordt idd in de 'I-stand' Zie mijn schets in de 1e posting

Het valt me op, een hoop verbaasde reacties Als er iemand een ander idee heeft. Ik sta open voor suggesties.

Ik vind dit wel leerzaam.

Rik

Reageer