Springen naar inhoud

wisselkoers

• Log in om te kunnen reageren

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2013 - 10:35

Hoihoi,

Bij economie ben ik met globalisering bezig en dit heeft te maken met wisselkoersen, maar ik snap niet wat er gebeurt als de wisselkoers stijgt.

ik probeer even uit te leggen aan de hand van een voorbeeld.

€1=$1,4
als de wisselkoers dan stijgt...
wordt het dan €1=$1,2 ?

want mijn docent zei; hoge wisselkoers dollar, dollar in euro's duurder. Nu krijg je toch een hogere wisselkoers van de euro? dus dan wordt de euro in dollars duurder, maar dan zou ik weer denken dat het andersom is?

En als de dollar in euro;s duurder wordt, dan neem de import uit Amerika af en de export naar Amerika toe?

Hopelijk heb ik het niet allemaal te warrig gezegd, maar vind het nogal ingewikkeld. Kan iemand mij helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 april 2013 - 12:51

want mijn docent zei; hoge wisselkoers dollar, dollar in euro's duurder.

aan de hand van dit voorbeeld

€1=$1,4
als de wisselkoers dan stijgt...
wordt het dan €1=$1,2 ?

klopt dat dan wel, want voor je euro koop je minder dollars, dus is de dollar duurder geworden.

Zeg er dan wél nadrukkelijk bij dat de wisselkoers van de dollar stijgt.

En als de dollar in euro;s duurder wordt, dan neem de import uit Amerika af en de export naar Amerika toe?

da's wel een logisch gevolg ja, wantmet een duurdere dollar wordt dus alles wat geprijsd is in dollars duurder als je het vanuit een euroland wil aanschaffen.
bijvoorbeeld iets van 1400 dollar kostte je eerst 1000 euro, maar na die stijging van de dollar ga je er al bijna 1200 euro voor moeten overmaken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2013 - 13:11

Zeg er dan wél nadrukkelijk bij dat de wisselkoers van de dollar stijgt.

Maar dat staat er nooit bij, er staat altijd gewoon de wisselkoers stijgt... en daarom weet ik dus nooit of het dan meer of minder moet worden.
En een stijging van de wisselkoers is dus nadelig voor het land waarvan de valuta stijgt?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 april 2013 - 14:42

Maar dat staat er nooit bij, er staat altijd gewoon de wisselkoers stijgt...

dan moet er vast wel, expliciet of tussen de regels, bij staan van welk land of welke valuta de wisselkoers stijgt.

En een stijging van de wisselkoers is dus nadelig voor het land waarvan de valuta stijgt?

Niet per definitie. Wel voor de export, want buitenlanders zijn meer van hun eigen valuta kwijt om dingen uit dat land te kopen. Maar importen worden goedkoper, en ook aflossing en rente van schulden die in in buitenlandse valuta genoteerd staan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2013 - 15:23

Oké, bedankt :)

Also tagged with one or more of these keywords: economie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures