Moeilijke integraal

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 138

Moeilijke integraal

Dag allemaal,

Ik heb nog enkele problemen met integralen. Ook al beschik ik over alle technieken en formules. Het inzicht om een goede weg in te slaan is er nog niet en komt hopelijk rap.

Dit zijn de integralen waar ik moeilijkheden mee heb. Hopelijk kan iemand me de goede weg in duwen.

Ik heb er wel een paar, maar ik zal met de eerste beginnen. Op het eerste zicht ziet deze er gemakkelijk uit, maar ik ben er niet ingeslaagd om deze tot een goed einde te brengen.

(integraalteken)((4x)/(2x²+3x+5))dx

Kan iemand me zeggen welke bbcode ik moet gebruiken voor wiskunde oefeningen?

Re: Moeilijke integraal

Xasuntox schreef: za 06 apr 2013, 17:37
(integraalteken)((4x)/(2x²+3x+5))dx

Kan iemand me zeggen welke bbcode ik moet gebruiken voor wiskunde oefeningen?
Dat doe je zo met LaTeX:
\( \int \frac{4 x}{2 x^2 + 3 x + 5} \, \mbox{d} x \)
Click er maar op.

Berichten: 138

Re: Moeilijke integraal

Oke bedankt. Iemand die me kan helpen met de integraal zelf?

Ik had gedacht aan het volgende.

D<0 dus schrijven als een dubbelproduct en dan corrigeren. Dan verder werken naar een bgtan maar als ik dit doe komt het niet overeen met de eindoplossing :(

Re: Moeilijke integraal

Ik ben zelf ook niet zo'n held met integralen, maar laat maar eens zien wat je al hebt...

Houd er rekening mee dat twee berekeningen van een onbepaalde integraal een constante kunnen (en ook mogen!) verschillen. Die constante valt immers bij het differentiëren weer weg.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Moeilijke integraal

Bepaal eens de afgeleide van de noemer en kijk eens of je de teller ook in die vorm kunt schrijven. Wat wordt dan de volgende stap?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 138

Re: Moeilijke integraal

mathfreak schreef: za 06 apr 2013, 18:25
Bepaal eens de afgeleide van de noemer en kijk eens of je de teller ook in die vorm kunt schrijven. Wat wordt dan de volgende stap?
Ja ik heb hem gevonden ondertussen. Vreemd dat ik er zo laat pas op kwam.

Heb wel nog ergens een telfoutje dat ik maar niet kan vinden.

Afbeelding (erop klikken om te kijken)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Moeilijke integraal

Schrijf 2x²+3x+5 eens als 2(x+p)²+q. Wat is dan een geschikte substitutie om tot de gevraagde uitkomst te komen?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer