Bindingsenergie berekenen van aangeslagen toestand

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 112

Bindingsenergie berekenen van aangeslagen toestand

Hallo allemaal,

ik heb een oude tentamenvraag, die er zo uit ziet:

Beschouw een aangeslagen Na-atoom: 1s22s22p64x

a. Welke waarden kan x aannemen?

b. Bereken de bindingsenergie van de 4x-toestanden in een waterstofatoom

c. Verklaar waarom in het aangeslagen atoom de 4s-toestand veel sterker gebonden is dan in waterstof terwijl voor de 4f-toestanden de bindingsenergieën nagenoeg gelijk zijn.

Ik snap helemaal niks van deze vraag, of ik snap de vraagstelling gewoon niet. Ik neem aan dat bij a. het antwoord gewoon x=3,2,1 of 0, oftewel f,d,p of s is.

Bij b. ben ik helemaal de draad kwijt. Wat bedoelen ze nou met bindingsenergie? Bindingsenergie is toch gewoon de bindingsenergie van de kern, dus het verschil in de energie van de kern en de energie van de losse nucleonen? Ik snap niet hoe je nou opeens een bindingsenergie van een toestand moet berekenen, staat ook niet in het boek. Of bedoelen ze gewoon het energielevel ofzo? Maar daar zit toch geen verschil in bij de verschillende angular momentums (En=-13,6 eV / n2) ?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Bindingsenergie berekenen van aangeslagen toestand

Je snapt er meer van dat je wellicht zelf door hebt. Zowel vraag a als vraag b heb je correct. Het energieniveau van een elektron in een atoom wordt (grotendeels) veroorzaakt door de binding, dus deze wordt ook wel bindingsenergie van het elektron genoemd.

Reageer