Stabiele buffer gezocht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 19

Stabiele buffer gezocht

Voor een kunstproject gebruik ik een gekleurde zeepsopoplossing. Het kleuren doe ik met phenolftaleine. De zeepoplossing zit in een gesloten systeem, "dubbel glas"en maakt continu zeepsop.

Het probleem is het volgende.

Om de kleur te verkrijgen maak ik de oplossing meer basis door het toevoegen van naoh.

De kleur neemt langzaam af in een paar weken tijd. Ik vermoed dat er een bufferwerking nodig is. Wellicht door zonlicht wordt de ph beinvloed.

Ook met een test met thymolftaleine treed hetzelfde probleem op.

Ik zoek dus een buffer die altijd ph 10 is en blijft.

Weet iemand een oplossing?

En groet

Peter

Berichten: 50

Re: Stabiele buffer gezocht

Dit kun je vast wel terug vinden in wat literatuur.

Ik weet twee buffers die wel rond die pH zitten: ammoniak buffer en boorzuur buffer.

Misschien is dat een beginpunt in je zoektocht! :)
“We are so vain that we even care for the opinion of those we don't care for.”
- Marie von Ebner-Eschenbach

Berichten: 19

Re: Stabiele buffer gezocht

Na wat zoeken: zou ik azijnzuur kunnen toevoegen tot de gewenste ph waarde bereikt is?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Stabiele buffer gezocht

Azijnzuur buffert alleen in zuur milieu. Je kunt beter een zwakke base gebruiken in plaats van NaOH.

Berichten: 19

Re: Stabiele buffer gezocht

Welke basis kan ik dan het beste gebruiken?

Maar ik dacht dat een buffer altijd uit een basis (naoh) en een zuur moet bestaan.

Peter

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Stabiele buffer gezocht

Een buffer betekent dat je een behoorlijke hoeveelheid zuur of base moet toevoegen om een kleine verandering in pH te krijgen. In de praktijk betekent dat dat je een redelijk gebalanceerd evenwicht moet hebben tussen een zuur en zijn geconjugeerde base. Voor azijnzuur is dat evenwicht er dichtbij pH=4,8, dat komt overeen met de "zuurconstante" van dit zuur. Als je bij een andere pH wilt bufferen kun je dus beter een zuur opzoeken met een zuurconstante in de buurt van de pH die je zocht; zeker niet meer dan 1 punt ervandaan!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Stabiele buffer gezocht

Ik heb even een heel oud Binas tabellenboekje erbij gehaald, en ook even via google naar mogelijkheden gezocht. Een heleboel anorganische verbindingen die bij deze pH's in de buurt zitten kunnen gassen vormen en verdwijnen en/of zijn minder gezond. En fosfaten zullen dwarsliggen bij je schuimvorming. Maar aminozuren zoals alanine en glycine zijn misschien wel geschikt! Als je wat glycine oplost en dan de oplossing op pH=10 brengt met natriumhydroxide zul je zien dat je veel meer base nodig hebt om tot die pH te komen, en ook zal de pH veel steviger op die plek blijven.

Misschien zie ik wel iets heel stoms over het hoofd, hoor, ik hoop dat een andere lezer dit idee kan bevestigen....

Berichten: 19

Re: Stabiele buffer gezocht

Het lijkt me mooi wanneer ik gewoon glycine kan toevoegen om het geheel stabieler te krijgen.

Ik kwam bij een cosmeticalevcerancier ook glycinezeep tegen, waarschijnlijk vloekt het dan niet met de zeep.

Maar waar kan ik glycine verkrijgen?

Bij WIKI van phenolftaleine kom ik tegen dat de PH zakt door de CO2 in de lucht:

OH(aq) + CO2(g)CO32−(aq) + H+(aq)

Het systeem met dubbel glas is gesloten, het lijkt me dat op een gegeven moment deze invloed niet meer aanwezig is? Het totale volume is ongeveer 20 liter.

Iemand een idee of dat zo is?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Stabiele buffer gezocht

Koolzuur zal zeker een rol spelen, als je geen buffer hebt heeft elk klein beetje een grote invloed op de pH. Die rol kan nog belangrijker zijn als er bij het sluiten van de eenheid iemand boven aan het ademen is.... Verder kan het ook nog dat het loog je glas aan het aantasten is, hoewel ik denk dat die invloed bij pH=10 nog klein zou moeten zijn.

En waar kun je het kopen... tja, als je "glycine kopen" intypt in google dan vind je wat vreemde bodybuilder- en of vitaminesites maar ook http://www.hinmeijer.nl/product/120417/Glycine_99_.aspx

Berichten: 19

Re: Stabiele buffer gezocht

Hartelijk bedankt voor alle info, ik ga wat bestellen en we zullen zien hoe het gaat werken.

Ik gebruik geen glas maar arcylaat en Polycarbobnaat.

Ook ben ik op zoek naar andere goed oplosbare en sterke kleurstoffen die niet de PH problemen geven.

Eerder heb ik eosine gebruikt maar de kleur was niet sterk genoeg. Nu wil ik ook Rhodamine B bestellen en proberen.

Wellicht zijn hier nog iedeeën over.

Berichten: 19

Re: Stabiele buffer gezocht

Ik gebruik nu een 3M oplossing NaOH.

Is het dan handig om ook van de glycine een 3M oplossing te maken?

Is het dan zo dat wanneer gelijke delen gebruikt worden je bij de zuurconstante uitkomst?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Stabiele buffer gezocht

Als je gelijke delen gebruikt dan gebruik je alle H+ van de glycine. Om op de zuurconstante uit te komen wil je de helft gebruiken: twee keer zoveel glycine dus als NaOH.

3M is best sterk, daar gebruikte je vast maar een klein beetje van om de pH op ~10 te krijgen?

Berichten: 19

Re: Stabiele buffer gezocht

Tot nu toe in een oplossing van 200 ml iets van 20 ml. De Ph daalt steeds dus ik voeg er steeds enkele ml. aan toe.

Ik denk toch dat de phelophtaleine de ph naar beneden haalt. Ik heb glycine besteld en hoop dat het gaat werken.

Anders ga ik overstappen op een andere kleurstof, maar hier heb ik nog geen goede gevonden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Stabiele buffer gezocht

Ik krijg toch het vermoeden dat er andere dingen misgaan. Als je 10% 3M NaOH hebt toegevoegd dan heb je zo ontzettend veel base, dat kan niet zomaar van overal zuurgroepen vandaan trekken. Glycine gaat dan niet veel helpen. Als ik eerder had geweten dat het om zulke hoeveelheden ging had ik dat nooit voorgesteld. Ook die paar druppels fenolphtaleine maakt hier geen indruk....

Een grote hoeveelheid base is zelf al een buffer!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Stabiele buffer gezocht

Als je 20 ml NaOH 3M toevoegt aan 200 ml water is van de ontstane oplossing de pH > 13

En bij pH > 13 is fenolftaleïne kleurloos.

Zie hiervoor de voetnoot bij Binas tabel 52 A, indicatoren, of google op fenolftaleïne en kijk bij wiki.

Probeer dus eens minder NaOH toe te voegen. Afgezien van eventueel opgelost CO2 heb je maar 4 mg NaOH per liter nodig om tot pH = 10 te komen.

Reageer