Springen naar inhoud

Wrijving

• Log in om te kunnen reageren

albertoo

albertoo

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 april 2013 - 10:45

Goedemorgen mensen

In het boek van Hibbeler lees ik Fw = Nc . uk , maar als ik de voorbeeld in de bijlage bekijkt, dan is deze variabel.

Mag ik dan zeggen dat wanneer een de rol die niet slipt een externe kracht krijgt, dat deze wrijvingskracht gelijk is aan de externe kracht op het lichaam? ( Dan is het toch gewoon een koppel?)

Ik heb een geprobeerd om een klein stukje van de rol benaderd als vierkant, maar ik zie alleen dat deze tijds afhankelijk is. (Bij een impuls)

Met vriendelijke groet,

Albert

Bijgevoegde miniaturen

• vraag wrijving.JPG

Bijgevoegde Bestanden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 april 2013 - 11:18

In het boek van Hibbeler lees ik Fw = Nc . uk , maar als ik de voorbeeld in de bijlage bekijkt, dan is deze variabel.

De wrijvingskracht in de oefening is een schuifwrijving die voorkomt dat de rol slipt. Die formule die je daar citeert is vermoedelijk bedoeld voor een rolwrijving?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

albertoo

albertoo

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 april 2013 - 21:40

Bedankt voor je reactie en tijd weer. Ik heb dankzij jouw tip via google alles kunnen over dit verhaal nooit gehad tijdens college.

http://www.natuurkun...upportId=904272

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 april 2013 - 22:12

De in je formule gebruikte afkortingen zijn me niet bekend. Maar met Nc een normaalkracht en uk een wrijvingscoëfficiënt kan het, zie ik nu, wél de bedoelde schuifwrijving zijn. (Maar nogmaals, geen idee of dat de "legenda" is die bij die formule hoort.)

Die Fw zou je in dat geval moeten lezen als "Fwmax", oftewel de maximale wrijving die kan optreden voordat slip optreedt.

Wrijvingskracht is alleen een reactiekracht, een tegenkracht, een passieve kracht zo je wil.

Staat een kist op de grond en wordt er zijdelings geen externe kracht op uitgeoefend, dan is er ook geen wrijvingskracht. Zou ook idioot zijn, want met alleen een wrijvingskracht in het horizontale vlak zou de nettokracht in het horizontale vlak niet meer 0 zijn en zou onze kist spontaan gaan versnellen... :shock: ..

Oefen een actieve kracht uit die kleiner is dan de maximale wrijvingskracht (=normaalkracht x wrijvingscoëfficiënt) , en de (passieve) wrijvingskracht zal even groot zijn als de actieve kracht, nettokracht 0 en dus nog steeds geen versnelling.

Oefen een kracht uit die net iets groter is dan de maximale wrijvingskracht en de boel gaat schuiven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures