thermodynamica PdV arbeid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 32

thermodynamica PdV arbeid

Hallo,

Ik weet niet meteen waar dit onderwerp thuishoort, maar vermits het in mijn cursus bij chemische thermodynamica staat probeer ik het hier.

In volgend tekstje van de cursus begrijp ik iets niet:

beschouw een gesloten stelsel in een omgeving op temperatuur T0 en druk P0. Ondergaat dit stelsel in deze omgeving een elementaire toestandverandering, dan is deltaW= -P0*dV.

Het stelsel is een cilinder met zuiger die kan bewegen. De druk P en en temperatuur T van het stelsel kunnen verschillen van de omgevingsdruk en T.

Ik dacht immers dat deltaW= -p*dV met p de druk van het stelsel, ipv de druk van de omgeving? als het stelsel expandeert dan moet je voor de arbeid te berekenen toch p van het stelsel nemen ipv die van omgeving?

moet de arbeid die het stelsel op de omgeving uitoefent gelijk zijn aan de arbeid opgenomen door de omgeving?

pdV = p0dV? Maar ik dacht dat dV voor omgeving en stelsel hetzelfde is, maar p is niet altijd gelijk aan p0 door irreversibiliteiten, dus gelijkheid van arbeid gaat niet op.

ergens verder in de cursus laat men een gas expanderen in vacuum (dus zonder tegendruk) en ook hier zegt men dat er geen arbeid wordt uitgeoefend. Waarom niet? als het gas expandeert van P tot 0, dan is de arbeid toch ook pdV en verschillend van nul?

iemand die kan helpen?

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: thermodynamica PdV arbeid

Irreversibele thermo is niet mijn sterkste kant, ik zal desondanks proberen te helpen....

Als je rekening moet houden met p ongelijk aan p0 dan krijg je inderdaad arbeidsverlies. Dit aangezien dV aan beide kanten altijd gelijk is, maar p dus niet. Dit is in de praktijk natuurlijk altijd het geval: een deel van de arbeid zal worden gebruikt om de zuiger van niet-nul massa in beweging te zetten, en de wrijving te overwinnen.

Reageer