[scheikunde] Onderzoekscompetentie scheikunde - aramide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Onderzoekscompetentie scheikunde - aramide

Hey

Momenteel zit ik in mijn laatste jaar middelbaar onderwijs waar ik de richting Wetenschappen-Wiskunde volg. Iedere laatstejaarsstudent moet dan een paper schrijven over een zelfgekozen onderwerp binnen zijn studiedomein. Voor het vak Chemie heb ik het onderwerp Aramide, meerbepaald Kevlar, gekozen. Ik heb reeds mijn literatuurstudie geschreven maar ik zit nog met één probleem, namelijk een originele proef bedenken m.b.t Aramide.

Ik had in mijn gedachten om de fysische eigenschappen hiervan te testen ( namelijk een zeer hoog smeltpunt, zijn hoge treksterkte etc...) maar ik dacht dat dat wat te 'mainstream' zou zijn. Daardoor had ik in mijn gedachten om aramide proberen te ontbinden in zijn originele componenten ( p-fenyleendiamine en teraftaalzuur dacht ik) maar ik heb geen idee hoe dat moet.

Weet iemand hoe ik hiervoor het best te werk kan gaan of heeft iemand een ander idee, laat het me dan alstublieft weten!

Alvast bedankt

Nathan1995

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Onderzoekscompetentie scheikunde - aramide

Een polymeer als dit depolymeriseren lijkt me onbegonnen werk.

Grappig overigens dat je de Amerikaanse aramidevezel wilt hebben als onderwerp. Wist je dat de aramide van Teijin origineel uit Nederland afkomstig is en dat hier ook nog onderzoek wordt gedaan naar nieuwe toepassingen? Zou een vergelijking van fysische eigenschappen van verschillende vezels van de twee concurrenten een idee voor een experiment kunnen zijn?

Voor extra punten voeg je een hoofdstuk toe over de juridische strijd tussen de twee producenten.

Reageer