Springen naar inhoud

Waarom worden IJzer, nikkel en kobalt wel makkelijk magnetisch en andere stoffen niet?

• Log in om te kunnen reageren

Bob1200

Bob1200

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 april 2013 - 16:52

Hoi,
Ik moet voor school een presentatie geven over het element ijzer, nou leek het me leuk om ook iets over magnetisme te vertellen. Waar ik niet uit kom is: waarom kun je van ijzer veel makkelijker een magneet maken dan van andere stoffen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 april 2013 - 18:23

Opmerking moderator :

verplaatst naar elektriciteit en magnetisme
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2463 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2013 - 18:36

Dat ijzer, kobalt en nikkel wel magnetisch gemaakt kunnen worden heeft te maken met baan- en spinmagnetisme in atomen. Bij de meeste metalen heffen deze vormen van magnetisme elkaar op, maar bij ijzer, kobalt en nikkel versterken ze elkaar juist.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Bob1200

Bob1200

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 april 2013 - 10:24

Zoiets ontdekte ik ook al via google maar wat houd baan- en spinmagnetisme dan in? Want als ik die begrippen noem snappen ze ook niet waar ik het over heb.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8809 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 april 2013 - 10:39

Eerlijkgezegd denk ik dat dit op middelbare school niveau niet valt uit te leggen. De oorsprong van ferromagnetisme (en overigens ook van diamagnetisme etc) is kwantummechanisch van aard.

Wellicht kun je uitleggen dat ijzer bestaat uit allemaal kleine, per stuk magnetiseerbare gebiedjes (weiss gebiedjes), terwijl dat bij de meeste andere stoffen niet zo is. Door al die gebiedjes dezelfde kant op de magnetiseren maak je van een stuk ijzer een magneet. Als ze allemaal in een willekeurige richting gemagnetiseerd zijn is het ijzer -netto- geen magneet meer.
Victory through technology

Bob1200

Bob1200

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 april 2013 - 10:06

Helaas... Nou ja dan stip ik het even aan en laat het daarbij. Dankje!

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures