Linguale lipase

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Linguale lipase

In medische fysiologie wordt betreft menselijk speeksel een twee-delige indeling gemaakt:
  • Sereus speeksel: waterig --> gebruikt bij bijvoorbeeld beschuit. Een enzym dat veelvuldig wordt teruggevonden is ptyaline om zetmeel om te zetten naar verschillende andere producten.
  • Musceus speeksel: slijmerig --> gebruikt bij bijvoorbeeld vlees. Werkt als glijmiddel om het slikken te vergemakkelijken.
Met name zuigelingen maken gebruik van het enzym linguale lipase. Aangezien het enzym vetten aanpakt, is dat tot dusver nog logisch...maar ik kan niet vinden in welk type speeksel dit enzym voorkomt.

Melk bevat vet, en aangezien vlees eveneens veel vet bevat zou ik denken dat de linquale lipase in het musceuze speeksel voorkomt. Aan de andere kant zit er ook zetmeel in (moeder)melk, waardoor het me niet zou verbazen als het enzym ook in het sereuze speeksel voorkomt.

Weet iemand hoe dit zit?

Nemen andere enzymen het linquale lipase trouwens over zodra een kind meer binnen krijgt dan alleen melk? Of ontwikkelen de andere vetsplitsende enzymen zich daar onafhankelijk van?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Linguale lipase

Cura schreef: ma 08 apr 2013, 22:28
In medische fysiologie wordt betreft menselijk speeksel een twee-delige indeling gemaakt:
  • Sereus speeksel: waterig --> gebruikt bij bijvoorbeeld beschuit. Een enzym dat veelvuldig wordt teruggevonden is ptyaline om zetmeel om te zetten naar verschillende andere producten.
  • Musceus speeksel: slijmerig --> gebruikt bij bijvoorbeeld vlees. Werkt als glijmiddel om het slikken te vergemakkelijken.
Met name zuigelingen maken gebruik van het enzym linguale lipase. Aangezien het enzym vetten aanpakt, is dat tot dusver nog logisch...maar ik kan niet vinden in welk type speeksel dit enzym voorkomt.
Het type speeksel / vocht dat wordt uitgescheiden is afhankelijk van uit welk soort speekselklier het wordt uitgescheiden. Sereus zijnde uit sereuze compartimenten / cellen, muceus zijnde uit muceuse compartimenten / cellen. Als je bekijkt hoe moedermelk de uitscheiding van linguale lipasen in de mond in speeksel stimuleert, en met name uit welke klieren dit dan komt, dan heb je het antwoord.
Cura schreef: ma 08 apr 2013, 22:28
Melk bevat vet, en aangezien vlees eveneens veel vet bevat zou ik denken dat de linquale lipase in het musceuze speeksel voorkomt. Aan de andere kant zit er ook zetmeel in (moeder)melk, waardoor het me niet zou verbazen als het enzym ook in het sereuze speeksel voorkomt.

Weet iemand hoe dit zit?

Nemen andere enzymen het linquale lipase trouwens over zodra een kind meer binnen krijgt dan alleen melk? Of ontwikkelen de andere vetsplitsende enzymen zich daar onafhankelijk van?
Ik leg de link even niet tussen muceus speeksel en vet?

In principe worden bindingen tussen voedingsmoleculen in de mond door enzymen verbroken die de meeste affiniteit voor dat molecuul / structuur / type binding hebben. In het geval van een bepaald 'soort' triglyceride is dat linguale lipase, omdat die van alle enzymen op die triglyceride (en de binding daartussen) het meest wordt aangetrokken. Vanzelfsprekend zijn er gezien de vele verschillende moleculen die tot de voeding behoren dus vele enzymen beschikbaar om deze te verteren.

Linguale lipasen behoren tot de hydrolasen http://enzyme.expasy.org/EC/3.-.-.- en blijven gedurende het leven actief bij de afbraak van triglyceriden. In baby's zal de activiteit misschien hoger liggen omdat andere lichaamsfuncties nog niet optimaal functioneren (o.a. pancreaslipase).

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Linguale lipase

Of om het makkelijk te beredeneren; welk van de twee soorten speeksels zal het makkelijkst doordringen in voedsel?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Linguale lipase

Kliche schreef: do 11 apr 2013, 19:41
Het type speeksel / vocht dat wordt uitgescheiden is afhankelijk van uit welk soort speekselklier het wordt uitgescheiden. Sereus zijnde uit sereuze compartimenten / cellen, muceus zijnde uit muceuse compartimenten / cellen. Als je bekijkt hoe moedermelk de uitscheiding van linguale lipasen in de mond in speeksel stimuleert, en met name uit welke klieren dit dan komt, dan heb je het antwoord.
Ja, ik weet dat sereus- en musceus speeksel van verschillende 'bronnen' afkomstig zijn. En het is dus juist m'n vraag hoe het met de linguale lipase zit, omdat ik tot nu toe nergens heb kunnen vinden uit welke speekselklier deze afkomstig is...en dus ook niet weer of de linguale lipase zich bevindt in sereus- of musceus speeksel. ;)

Ik leg de link even niet tussen muceus speeksel en vet?
Linguale lipase is een vetsplitsend enzym, dus keek ik of de functie van musceus of sereus speeksel daarbij paste. Aangezien sereus speeksel zetmeel aanpakt (in medische fysiologie werd ter voorbeeld over beschuit gesproken) en vlees als voorbeeld bij musceus speeksel stond, dacht ik te denken dat musceus speeksel zich meer richt op vetten en eiwitten. Aangezien melk met name uit die laatste twee groepen bestaat, was mijn veronderstelling dus dat musceus speeksel meer samenhangt met vetten en mogelijk de linguale lipase.
Kliche schreef: do 11 apr 2013, 23:54
Of om het makkelijk te beredeneren; welk van de twee soorten speeksels zal het makkelijkst doordringen in voedsel?
De waterrijke secretie, dus het sereuze speeksel. Maar ik zie nu even niet waar je heen wilt met deze vraag. 8-)

Maar als we dan nog makkelijker kunnen doen: linguale lipase heeft qua naam iets gemeen met de glandula sublingualis...die zowel sereus- als musceus speeksel secreteert, komt de linguale lipase daarom dan niet gewoon in beide speekselvormen voor...of is dat wel erg simpel gedacht? :mrgreen:
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Linguale lipase

Een link verder vanaf wiki en je komt erachter ;)

http://en.wikipedia..../Lingual_lipase

Afbeelding

Antwoord:
Spoiler: [+]

The serous glands of rat tongue were found to contain a potent lipolytic enzyme which hydrolyzed triglyceride to mostly diglyceride and free fatty acids (FFA) at pH 4.5-5.4. [...]. [other] glands (soft palate, anterior oral pharyngeal wall, and lateral oral pharyngeal) also contained the activity, but at a much lower level. The lipolytic activity was also found in saliva collected through an esophageal cannula and in stomach contents of rats fed a fat-rich meal. The stomach contained very little activity, however, when saliva was excluded.

(!) Lipolytic activity was not found in the stomach wall or in the parotid, submandibular, and sublingual glands.

The findings suggest that the lingual serous glands secrete a lipase which catalyzes in the stomach the conversion of triglyceride to partial glycerides and FFA. It is proposed that this reaction is the first step in the digestion of dietary lipid.
<--- open spoiler

Een afbeelding mag hier niet ontbreken, of dit lingual lipase is weet ik niet, wie wel?

Roteerbaar 3D Jmol model vind je hier

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Linguale lipase

Ho ik wilde hier nog reageren inmiddels weken terug, excuus maar helemaal vergeten. Ik had een erg lang verhaal, maar het werd er niet echt makkelijker van, dus ik zal het zo kort mogelijk houden.

In welk soort speeksel de enzymen voor digestie zich bevinden staat direct in relatie tot de functie van het speeksel. Mucus (slijmerig) speeksel heeft ten opzichte van sereuze vloeistoffen een veel hogere viscositeit, waardoor de functies van beide verschillen.

Mucus is ingedikt ten opzichte van plasma en geeft het een functie die je deels al zelf beschrijft (glijmiddel). De ingedikte uitscheiding blijft makkelijker hangen op het epitheel van de mond- en keelholten (en tevens op voedsel), waardoor het slijtage van cellen beperkt bij pasage van voeding van de mond naar de maag. Het vormt een inwendige barriëre met een breed takenpakket naast de functie als glijmiddel bij digestie. Hieronder bijvoorbeeld ook het dienen als mechanische barriëre tegen micro-organismen door 'verzadiging' van de mucus met anti-microbiële enzymen.

De eigenschappen van sereuze vloeistoffen maken deze echter ongeschikt voor dezelfde beschermende functie als slijm. De osmol van een sereuze vloeistof is over het algemeen gelijk aan die van bloedplasma, en heeft een lagere viscositeit dan mucus en zal daardoor makkelijker in voedsel doordringen. Enzymen voor afbraak / digestie bevinden zich in dit speeksel. Al durf ik niet 100% zeker te stellen of dit voor echt alle enzymen betrokken bij de digestie opgaat, weet ik wel zeker dat dit het geval is voor jouw vraagstelling.

Veel speekselklieren scheiden een mengsel van beide uit. Linguale lipase is echter afkomstig van een strikt sereuze klier op de tong gelegen rond de vallate papillen / circumvallate papillae.

(Het mechanisme voor herkenning van triglyceriden bij inname (met name deze), gevolgd door activatie van de klier en uitscheiding van linguale lipase ben ik niet goed mee bekend, heb nog gezocht in de literatuur maar kon er weinig over vinden als het uberhaupt al onderzocht is, dus dat antwoord blijf ik je schuldig.)

Reageer