Wiskunde motivatie Project

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Wiskunde motivatie Project

Hey ik ben Tom en ben gestart met een project met als doel jongeren te motiveren meer wiskunde te studeren. Meer bepaald om ze stil te laten staan bij de oneindige mogelijikheden en toepassingen van het vak. Dit doe ik via het geven van lessen/voordachten.

Ik richt hierbij mijn pijlen vooral op leerlingen van de eerste graad. Deze staan voor de keuze van welke studierichting ze de komende jaren zullen nemen. Velen leggen het vak wiskunde te snel naast zich neer omdat ze zich enkel 'saaie' en 'nutteloze' wiskunde kunnen inbeelden.

Met leuke toepassingen, snelle rekentrucs en verrassende wetenswaardigheden in mijn les te mixen, hoop ik de leerlingen te overtuigen om toch iets langer bij het vak stil te staan.

Dit is mijn blog waar ik het project voorstel,

www.waaromwiskunde.wordpress.com

Via de weg van dit forum hoor ik graag sugesties voor topics en algemene bevindingen van het project.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Wiskunde motivatie Project

Het lijkt me een zeer goed project, al heb ik wel een paar bedenkingen. Als je naar scholen gaat, wat toon je hen dan? Misschien keek ik slecht maar ik zag nergens een presentatie ofzo. Ik vraag dit vooral omdat ik mij afvraag: spreekt voor 13-jarigen iets als de milleniumproblemen effectief aan (want dat gebruik je toch om uitdagingen binnen wiskunde te tonen lijkt me)? Ten eerste kunnen ze de formulering van die problemen niet begrijpen, laat staan het nut ervan. Het enige wat ik mij zo meteen kan voorstellen is dat het "surreële" hen aanspreekt.

Ook merkte ik op je blog dat je hen wou tonen wat je met wiskunde kunt doen. Het voorbeeld van de camera's vind ik goed, maar het voorbeeld van de architect al heel wat minder. Ik vind het moeilijker om exact te zeggen wat ik er minder aan vind, maar in mijn ogen is dat niet waar wiskunde nu nog om draait. De meeste zaken zal een architect zich zelfs niet meer (actief) mee bezig houden; al zijn ze er wel natuurlijk. Er zijn veel actuelere zaken te vinden die ook veel dichter bij hun leefwereld staan. Bijvoorbeeld cryptografie, of priemgetallen in het algemeen (al zeg je daar al iets over maar niet over het nut van die priemgetallen). Toepassingen in de bankwereld, (internet)beveleiging, identiteitskaart, etc, laat je onbelicht.

Tot slot nog wat topics waar je volgens mij wel iets mee moet kunnen:
  • priemgetallen (cryptografie e.d.)
  • Banach-Tarski paradox; is volgens mij ook iets dat tot de verbeelding moet spreken
  • je hebt Perelman besproken. Maar een hedendaags persoon die ook de moeite waard is: Wiles. Bovendien is het iets veel beter begrijpbaar wat hij heeft bewezen en heeft het een mooi verhaal. Hier zal vooral het ogenschijnlijk eenvoudige maar eigenlijk ongelooflijk moeilijke om te bewijzen aanspreken
  • topologie is ook een zeer toegankelijk topic. Bijv Brouwer heeft zeer "leuke" stellingen bewezen; met als leukste misschien nog wel het hairy ball theorem.
  • ander leuk topologie-onderwerp: borsuk-ulam; in zijn algemeenheid abstract, maar je kunt het voor een specifiek geval formuleren als "op aarde zijn er steeds antipodale punten met dezelfde temperatuur én druk".
  • ...
Dat is wat ik zo meteen kan bedenken.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 3

Re: Wiskunde motivatie Project

Beste,

Tijdens de lessen toon ik een greep uit wat ik op mijn blog vertel.

De millenniumproblemen sprak ze enorm aan. Ik haalde dit aan om ze aan te tonen dat bepaald onderzoek in wiskunde nog wél hot is, en gemotiveerd wordt door geldprijzen (wat de kinderen altijd aanspreekt ;) ). Het leek me logisch dat ik deze 7 problemen niet zomaar citeer. Die formulering zou inderdaad te zwaar zijn. Dat zou net zo gek zijn als letterlijk beginnen over antipodale punten...

Er zijn nog enorm veel paradoxen te bespreken. Enkel is het moeilijk het waarom van de wiskunde te verklaren met een paradox uit de wiskunde.

Verder ga ik natuurlijk de priemgetallen nog uitgebreid bespreken. Maar momenteel probeer ik toch 1 topic per dag te halen, en ik ben nog niet van plan snel te stoppen met bloggen :) .

Met vriendelijke groeten

Giedts Tom

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Wiskunde motivatie Project

Tom giedts schreef: di 09 apr 2013, 20:58
Het leek me logisch dat ik deze 7 problemen niet zomaar citeer. Die formulering zou inderdaad te zwaar zijn. Dat zou net zo gek zijn als letterlijk beginnen over antipodale punten...
Dan zijn we het eens ;) . Uiteraard moeten de topics die ik aanhaalde ook nog vertaald worden naar "lekentaal".

Er zijn nog enorm veel paradoxen te bespreken. Enkel is het moeilijk het waarom van de wiskunde te verklaren met een paradox uit de wiskunde.
Op zich toch geen probleem? Het gaat over mensen prikkelen, warm maken voor wiskunde. Even (te) kort door de bocht, maar in mijn ogen is het "cool" als een 13-jarige kan thuiskomen en zeggen "we hebben vandaag het gehad over hoe je van 1 massieve bol goud 2 even grote massieve gouden bollen kan maken, en dit door de bol in 5 stukken te knippen". Okee, de uitleg over het hoe en waarom ligt ver buiten bereik, maar je kunt hen erop wijzen dat als ze doorgaan met wiskunde dergelijke zaken wél gaan kunnen.

Verder ga ik natuurlijk de priemgetallen nog uitgebreid bespreken. Maar momenteel probeer ik toch 1 topic per dag te halen, en ik ben nog niet van plan snel te stoppen met bloggen :) .
Als je effectief 1 topic per dag haalt, lijkt me dat al heel wat ;) . Maar goed, anderzijds kan je met enkel priemgetallen al heel wat blogs vullen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer