Springen naar inhoud

Aluminium compositie met een lage ontledings temp.


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Hardbass

    Hardbass


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2013 - 20:49

Hallo,

Aangezien ik zelf veel bezig ben met elektronica komt het ook wel eens voor dat ik een printplaat moet maken. Nu is dat geen probleem en lukt dit prima via de bekende wegen, maar ik ben opzoek naar iets nieuws.

Mijn idee is om een aluminium verbinding op te lossen in water en dit in een cartridge van een printer te stoppen. Als ik dan iets print komt deze oplossing op het papier terecht.
Vervolgens wil ik hem op een met koper bedekte print leggen en verwarmen. De bedoeling is dan dat het aluminium uitslaat en aan het koper hecht waarna ik de print in HNO3 kan dopen.

Wat voor een stof kan ik hiervoor gebruiken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

rwwh

    rwwh


  • >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 april 2013 - 19:03

Dus je zoekt een aluminiumverbinding die oplosbaar is, niet agressief, en die ontleedt als je hem een klein beetje verwarmd? En dan aan het koper hecht?

Een organische aluminiumverbinding met water kan niet, dus het zal een anorganische verbinding moeten zijn. Maar aluminiumzouten kun je echt alleen met grof geweld weer omzetten in aluminium. Ik zie daarom niet zomaar een mogelijkheid om dit met een simpele verwarming voor elkaar te kunnen krijgen.

#3

Hardbass

    Hardbass


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2013 - 22:13

Dat is jammer, ik heb gezien dat aluminium nitraat een ontleding heeft bij 135 °C. Misschien is dat haalbaar? Ik kan er natuurlijk voor het ontleden een metalen plaat tegen zetten die ik verwarm met een gasbrander. Dan kan ik alle papier resten die dan verkoolt zijn makkelijk weghalen en blijft alleen het koper en aluminium over.

#4

rwwh

    rwwh


  • >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 april 2013 - 16:55

Aluminiumnitraat (het nonahydraat) kan wel bij verhitting uit elkaar vallen, maar daarbij wordt geen aluminium gevormd, het verliest alleen kristalwater. Dat gaat je niet helpen. Aluminium kun je niet thermisch vormen.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures