Krachtsensoren bokszak

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 17

Krachtsensoren bokszak

Hallo allemaal,

Voor een project ben ik op zoek naar krachtsensoren die ik op een bokszak kan gebruiken.

Doel is de kracht van stoten/trappen uit te lezen.

Ik ken zelf de principes van sensoren maar ben niet zo op de hoogte van beschikbare producten.

Zelf was ik aan het denken om ofwel de zak te bedekken met een sensor (ik dacht in de richting van een vierkant) ofwel om een dynamometer in de zak te plaatsen en vervolgens de versnelling van een zak met gewicht x om te zetten naar kracht.

Misschien dat iemand een beter manier weet.

Het zou leuk zijn indien iemand mij verder kan helpen.

M.v.g.

Jo


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Krachtsensoren bokszak

Je zou met een versnellingsmeter (accelerometer) kunnen werken, maar met bijbehorende meetapparatuur of computerinterface kost dat wel wat en het is mogelijk ook nog lastig te bereken. De hoeveelheid energie die door die punchbag wordt geabsorbeerd wordt dan niet gemeten.

Een simpele (grove) methode is de punchbag vrij aan een touw hangen, en een klap of trap opnemen met een camera. Adhv de massa van de zak en de hoogteverschil van het zwaartepunt kan je de hoeveelheid energie berekenen. Ook hier kan de energieabsorptie roet in het eten gooien.

Er is eigenlijk sprake van een botsing die tussen elastisch en niet elastisch inzit. Wil je ook deze absorptie meten, dan zou je een bekende massa (zeg eens een bowlingbal aan een touw) vanaf een bepaalde hoogte tegen die zak aan kunnen laten slingeren.

Reageer