SPSS-vraag

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

SPSS-vraag

Een zeer eenvoudige SPSS-vraag denk ik:

Ik wil nagaan of de gemiddelden op twee vragen van één en dezelfde groep significant van elkaar verschillen.

Bijvoorbeeld: Groep 1 haalt 6/10 op wiskunde en 8/10 op Nederlands. Zijn ze significant beter in Nederlands? Welke test voer ik hiervoor uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: SPSS-vraag

Paired sample t-test.

Berichten: 5

Re: SPSS-vraag

Hartelijk bedankt voor het antwoord! Heb er mijn hypothese inderdaad mee kunnen beantwoorden :)

Omdat ik de komende tijd nog wel wat vragen zal hebben, zal ik hier mijn "vragenbak" van maken.

Ik zit nu namelijk met volgend probleem:

Ik wil drie gemiddelden vergelijken op twee vragen en gebruik een one way anova. Bij vraag 1 geeft SPSS echter aan dat de Levene's test significant is, dus wil ik kijken bij Welch & Brown-Forsyth. Vreemd genoeg is dat tabelletje leeg. Voor de tweede schaal geeft ie wel gewoon de waarden aan.

Zie ik iets over het hoofd? Kan ik best een Kruskal-Wallis test doen voor de eerste vraag?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: SPSS-vraag

Staat er niet toevallig ergens nog een foutmelding in de output? Meestal geeft SPSS wel aan waarom iets niet berekend kon worden.

Berichten: 5

Re: SPSS-vraag

Mijn tweede vraag is inmiddels irrelevant, omdat ik het op een andere manier heb kunnen oplossen :) Een foutmelding stond er evenwel niet.

Toch nog even terugkomen op dat eerste: Wordt een paired sample t-test niet enkel gebruikt om dezelfde variabele te meten op twee verschillende momenten? Ik wil nu bijvoorbeeld meten welke invloed het sterkst is op het werk van mijn respondenten. Dien ik dan een paired sample t-test te gebruiken om te kijken of de gemiddelden van de twee invloeden significant verschillen of een one sample en het gemiddelde van de eerste groep als testwaarde nemen voor de tweede?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: SPSS-vraag

Misschien dat je de oplossing even kan plaatsen. Dan hebben mensen met hetzelfde probleem er misschien in de toekomst nog iets aan.

Nee, het hoeft niet per se om een voor en nameting te gaan. Hoe is 'werk van respondenten gemeten'?

Reageer