Springen naar inhoud

Spotprent Persvrijheid 1829

• Log in om te kunnen reageren

Vanilleke

Vanilleke

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 april 2013 - 18:41

Is er iemand die me kan helpen deze spotprent te analyseren? Ik weet al dat het gaat over het ten grave dragen van de persvrijheid in 1829 door het KB van 11 december waarin Willem I de persvrijheid afschaft.

Maar ik vraag me nog steeds af waarom er slangen kronkelen aan de voet van het graf. Waarom men een zwaard met weegschaal vasthoudt en wat de rol was van de verschillende kranten die op het graf vermeld zijn.

Alvast bedankt.

Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 april 2013 - 10:20

Maar ik vraag me nog steeds af waarom er slangen kronkelen aan de voet van het graf.

Slangen zijn door hun giftigheid een symbool van het kwaad. In de Bijbel is de slang de vertegenwoordiger van de duivel in het verhaal van Adam en Eva.
Bovendien: een slang heeft een gespleten tong. Iemand die spreekt met een gespleten tong, zegt het een en bedoelt het ander, m.a.w. hij liegt.

Waarom men een zwaard met weegschaal vasthoudt …

Het zwaard en de weegschaal zijn het symbool van Vrouwe Justitia, de godin van de rechtvaardigheid, die een weegschaal, zwaard, en blinddoek droeg. Met de weegschaal weegt zij de argumenten van beide partijen tegen elkaar af. Zij draagt een blinddoek, zodat ze onpartijdig, zonder aanzien des persoons, dat wil zeggen dat niet de personen worden gehoord en veroordeeld, maar slechts de feiten en daden, kan rechtspreken. Het zwaard staat symbool voor het uiteindelijke vonnis.
Het ontbreken van de blinddoek zou kunnen betekenen dat ook de rechtspraak niet meer onpartijdig is.

… en wat de rol was van de verschillende kranten die op het graf vermeld zijn.

Ik denk dat dit betekent dat de kranten ten grave zijn gedragen omdat de persvrijheid vermoord is door de koning.

Er staan nog meer symbolen op de prent, namelijk de wijwaterkwast en de schedel met gekruiste botten.
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

Vanilleke

Vanilleke

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 april 2013 - 16:00

Slangen zijn door hun giftigheid een symbool van het kwaad. In de Bijbel is de slang de vertegenwoordiger van de duivel in het verhaal van Adam en Eva.
Bovendien: een slang heeft een gespleten tong. Iemand die spreekt met een gespleten tong, zegt het een en bedoelt het ander, m.a.w. hij liegt.

Het zwaard en de weegschaal zijn het symbool van Vrouwe Justitia, de godin van de rechtvaardigheid, die een weegschaal, zwaard, en blinddoek droeg. Met de weegschaal weegt zij de argumenten van beide partijen tegen elkaar af. Zij draagt een blinddoek, zodat ze onpartijdig, zonder aanzien des persoons, dat wil zeggen dat niet de personen worden gehoord en veroordeeld, maar slechts de feiten en daden, kan rechtspreken. Het zwaard staat symbool voor het uiteindelijke vonnis.
Het ontbreken van de blinddoek zou kunnen betekenen dat ook de rechtspraak niet meer onpartijdig is.

Ik denk dat dit betekent dat de kranten ten grave zijn gedragen omdat de persvrijheid vermoord is door de koning.

Er staan nog meer symbolen op de prent, namelijk de wijwaterkwast en de schedel met gekruiste botten.

De schedel wijst dan duidelijk op de dood van de oppositiepers, maar waarop zou de wijwaterkwast slaan, heeft dit iets te maken met het klerikalisme?

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 april 2013 - 19:22

Dat zou heel goed kunnen. Een andere mogelijkheid is de macht van de kerk.
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures