Springen naar inhoud

de wet van Poiseuille

• Log in om te kunnen reageren

shikoi

shikoi

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2013 - 19:07

Ik heb de volgende opgave :

Een buis met een diameter van 22 mm gaat een flow van water van 1 meter per minuut.
En dat is dan 0.0167 meter per seconde
En een druk van 15 kPa.

Ik heb de volgende formule toegepast.

K = q / d4 , dan is K = 0.0167 / 224 = 7,1 x 10 -8

Maar nu is de vraag hoeveel druk heb je nodig als je dezelfde flow wilt bereiken bij een buis met een diameter van 17 mm.

De flow bij 17mm = q = 7,1 x 10 -8 x 174 = 0,0059 m/s en dat is 0.35 m/m maar hoe moet ik nu berekenen hoeveel druk er voor de flow van 1 meter per minuut nodig is ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44857 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 april 2013 - 22:50

Opmerking moderator :

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 april 2013 - 16:52

Tsjongejonge, shikoi is nou al vijf maanden bezig met wet van de Poiseuille maar heeft het nog steeds niet helemaal door.

Het is toch niet anders dan in zijn vorige topics: herschrijf de wet zodanig dat alle parameters die in het voorliggende probleem constant zijn, samengevoegd worden in een Constante, genaamd C.

In dit specifieke geval zit q daar ook in (want flow is immers constant), en dan krijgt men in dit specifieke geval dus:

ΔP = C / d4
Hydrogen economy is a Hype.

shikoi

shikoi

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2013 - 17:07

Tsjongejonge, shikoi is nou al vijf maanden bezig met wet van de Poiseuille maar heeft het nog steeds niet helemaal door.

Het is toch niet anders dan in zijn vorige topics: herschrijf de wet zodanig dat alle parameters die in het voorliggende probleem constant zijn, samengevoegd worden in een Constante, genaamd C.

In dit specifieke geval zit q daar ook in (want flow is immers constant), en dan krijgt men in dit specifieke geval dus:

ΔP = C / d4

Je hebt gelijk , dat ik het niet helemaal door heb.
Als ik vaste waarden krijg om te berekenen, dan gaat het wel lukken, maar is er een ander gegeven bij dan kom ik er nu uit, zoals nu met de druk.

Maar nu gaat het weer lukken dankzij je gegeven formule :)

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures