[natuurkunde] Vraagstuk faseovergangen fysica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Vraagstuk faseovergangen fysica

Hallo,

ik zit al een hele tijd vast met een opdracht over fysica. Ik wou extra oefeningen maken over faseovergangen, maar ik kan er echt niet aan uit. Het gaat om een oefening uit Fysica Vandaag 4.2, in het hoofdstuk faseovergangen.

Dit is de opdracht:

In een calorimeter met een warmtecapaciteit van 30,0 J/K die 250 g water van 5,0°C bevat, brengt men 720 g ijs. Bij thermisch evenwicht is er 30,0 g ijs méér. Bereken hieruit de begintemperatuur van het ijs.

Zou er iemand van jullie evntueel tijd kunnen vrijmaken om mij hierbij te helpen?

Alvast hartelijk bedankt!!

Berichten: 299

Re: Vraagstuk faseovergangen fysica

Eerst en vooral moet je beseffen wat voor situatie je bereikt. Het is duidelijk dat een deel van het water bevriest (maar niet al het water!). Je hebt dus water en ijs naast elkaar. Wat zegt dit over de eindtemperatuur?

Dit is trouwens niet het juiste deel van het forum om dit te posten. Bij huiswerk en practica krijg je wellicht meer reactie.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Vraagstuk faseovergangen fysica

Opmerking moderator

Verplaatst naar huiswerk
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vraagstuk faseovergangen fysica

Probeer het eens op te lossen met de rekenbladmethode/spaarpotmethode.

[microcursus] warmtecapaciteit deel 2: de rekenbladmethode

een analoge oefening met smeltend ijs wordt daar uitgewerkt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Vraagstuk faseovergangen fysica

Sorry dat ik het verkeerd had geplaatst! :)

In de bijlage heb ik een document gezet hoe ver ik geraakt ben, maar zoals je ziet vind ik de oplossing maar niet. Iemand een tip wat ik fout doe?

Het antwoord zou 263,5 K (-9,7 °C) moeten zijn.
Bijlagen
fysica.docx
(29.95 KiB) 144 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vraagstuk faseovergangen fysica

hou vooral in de gaten wat Stinne3 al zei:
Het is duidelijk dat een deel van het water bevriest (maar niet al het water!). Je hebt dus water en ijs naast elkaar. Wat zegt dit over de eindtemperatuur?
Pak dan dat microcrususje er eens even bij en stop het eens even overzichtelijk in een rekentabel via de spaarpotmethode. Dan krijg je tenmiste geen cijfer-en-letterbrij waarbij voor elk normaal mens de cijfertjes op den duur voor de ogen gaan dansen.

de calorimeter koelt dus af naar 0°C

250 g water koelt af naar 0°C

30 g daarvan wordt zelfs ijs van 0°C

dat levert dus allemaal warmte op die je in een "spaarpot" kunt stoppen.

de inhoud van die spaarpot kun je dan gebruiken om 720 g ijs op te warmen van en onbekende temperatuur naar 0°C.

nu heb je 5 korte opeenvolgende eenvoudige sommetjes ipv één lange regel met cijfers.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer