Verdamping water in terraria

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Verdamping water in terraria

Beste slimme mensen van het wetenschapsforum,

Al enige tijd bevind ik mij op forums over de bouw van terraria.

Op verschillende fora lees ik verschillende, niet onderbouwde, meningen over de invloed van stilstaand water t.o.v. stromend water op de luchtvochtigheid.

De ene zegt dat stromend water de luchtvochtigheid in een terrarium verhoogd. De ander beweert dat stromend water de luchtvochtigheid juist omlaag kan brengen wanneer men een bakje stilstaand water gewend is.

Op dit forum las ik dat er zoveel mogelijk variabelen bekend moeten zijn om tot een zinnig antwoord te komen. Zodoende heb ik de volgende vraag afgebakend.

"Gaat de luchtvochtigheid omhoog wanneer stilstaand water vervangen wordt door stromend water".

Inhoud van het terrarium: 0.25m2 (100x50x50)

Luchtvochtigheid: 30%

Continue temperatuur: 30 graden Celcius

Luchtstroming: 10m2/u d.m.v. 70mm fan

Water hoeveelheid: 250ml

Watertemperatuur: Geen idee eigenlijk. Bij stilstaand de 30 graden benaderend, bij stromend onbekend.

Wateroppervlakte: 150cm2 bij stilstaand / 200cm2 bij stromend

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verdamping water in terraria

Opmerking moderator

verplaatst naar praktische wetenschappen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Verdamping water in terraria

Verdamping van het water is afhankelijk van de volgende factoren:

- Temperatuur van het water (hoe hoger hoe sneller de verdamping)

- De luchtvochtigheid (hoe lager hoe sneller de verdamping)

- Het wateroppervlak (hoe groter hoe meer er verdampen kan)

- De luchtstroming of meer algemeen, het snelheidsverschil tussen de lucht en het water (hoe groter hoe meer er verdampt)

Er zijn wat andere factoren, maar die doen er hier niet zo toe.

Louter op basis hiervan zou je dus moeten concluderen dat stromend water tot een snellere verdamping leidt vergeleken met stilstaand water, want er is een groter oppervlak en een groter snelheidsverschil met de lucht.

Maar als ik naar jouw gegevens kijk dan vallen een paar zaken op:

- De luchtstroom van die fan die 80 keer de inhoud van het terrarium per uur verpompt zal de allesbepalende factor zijn. (overigens is inhoud in m3 en niet m2).

- Ik neem aan dat die fan alleen zorgt voor een interne luchtstroom en geen lucht van buiten aanzuigt?

- Moet de relatieve vochtigheid in het terrarium (30%) echt lager liggen dan in een gemiddelde huiskamer (20-60%) ?

Berichten: 2

Re: Verdamping water in terraria

- De ventilatie zuigt verse lucht aan van buiten het terrarium. Dit is nodig omdat de gekko's verse lucht nodig hebben.

- De RV in het terrarium dient zo constant als mogelijk op 30% te blijven. Luipaard gekko's leven in een woestijnklimaat waar het warm en droog is. 's Nachts gaat de ventilatie uit en dient de RV tussen de 50% en 80% te liggen.

Zelfs hier op het forum heb ik tegenstrijdige antwoorden gevonden waarvan me enkele bij blijven staat.

Een mooi voorbeeld vind ik dat een stilstaande plas water (waterbakje) sneller verdampt dan eenzelfde plas water die in beweging wordt gehouden. Een ander voorbeeld is dat stromend water minder snel opwarmt dan stilstaand water en meer warmte kan afstaan aan bijvoorbeeld de ondergrond.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Verdamping water in terraria

Ah, een woestijnterrarium dus. Dat die beestjes verse lucht nodig hebben is duidelijk, maar waarom zo veel?

Er is in die bak een ventilatievoud van 80, dat is tien keer zoveel als bij een dierenverblijf en het dubbele van bijvoorbeeld een verfspuiterij.

Met deze luchttoevoer zal het al dan niet stromen van het water in die bak nog nauwelijks invloed hebben op de RV in de bak, althans overdag.

Berichten: 236

Re: Verdamping water in terraria

Bekijk deze website eens

http://www.csh.nl/luchtontvochtiger-ontvochtiger-calculator.html

vul eens in met rustig water en met een waterval. bekijk dan het verschil in verdamping van water.

wat is je conclusie?

Reageer