Springen naar inhoud

Stoot en impuls

• Log in om te kunnen reageren

albertoo

albertoo

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 april 2013 - 21:54

Goedenavond mensen

Ik was bezig met deze opgave, maar helaas kom ik niet op de goede antwoord uit. Misschien heb ik iets fout gedaan in mijn aannames en ik heb deze opgave uitgetypt.

VLS heb ik toegevoegd in de bijlage van de pfd.

Het antwoordt moet zijn 3.88rad/s

Misschien ziet iemand wat ik fout heb gedaan.

Alvast bedankt,

Albertoo

Bijgevoegde Bestanden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 april 2013 - 12:47

Opmerking moderator :

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 16 april 2013 - 18:42

Ik zou het via een energiebeschouwing proberen, of is er vereist het via stoot en impuls uit te rekenen?

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 april 2013 - 19:52

als ik het uitreken,dan kom ik op een hoeksnelheid omega uit van 3,95 rad/s

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 17 april 2013 - 14:53

Mogelijk maak ik een domme denkfout, maar ik loop in mijn energetische berekening vast.

Als de haspel zonder slip één volledige omwenteling naar links heeft gemaakt, is er een stuk touw met lengte 2πr afgerold (r = straal van de kern). Tegelijkertijd heeft de haspel als geheel zich over een afstand 2πR naar links verplaatst (R = buitenstraal van de haspel). Er is dus een stukje touw met lengte 2πr - 2πR = 2π(r - R) naar rechts bewogen. Maar omdat r < R is deze lengte negatief! Met andere woorden de haspel trekt het touw tegen de trekkracht in naar links. Dus de haspel zou vanuit stilstand het touw naar links kunnen trekken. :shock:

Veranderd door Bartjes, 17 april 2013 - 14:57

albertoo

albertoo

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 april 2013 - 20:28

Goedenavond mensen

Bedank voor jullie reacties.

Ik heb er met een frisse blik opnieuw deze som berekend en ik kom op een waarde uit van 3.95 m/s. Volgens het boek moet het 3.88 m/s zijn, maar volgens mij doen we niks verkeerd.

Met vriendelijke groet,

Albert

Bijgevoegde Bestanden

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 17 april 2013 - 20:56

Het antwoordt moet zijn 3.88rad/s

Volgens het boek moet het 3.88 m/s zijn, maar volgens mij doen we niks verkeerd.

Wat is het?

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 18 april 2013 - 14:37

Mogelijk maak ik een domme denkfout, maar ik loop in mijn energetische berekening vast.

Als de haspel zonder slip één volledige omwenteling naar links heeft gemaakt, is er een stuk touw met lengte 2πr afgerold (r = straal van de kern). Tegelijkertijd heeft de haspel als geheel zich over een afstand 2πR naar links verplaatst (R = buitenstraal van de haspel). Er is dus een stukje touw met lengte 2πr - 2πR = 2π(r - R) naar rechts bewogen. Maar omdat r < R is deze lengte negatief! Met andere woorden de haspel trekt het touw tegen de trekkracht in naar links. Dus de haspel zou vanuit stilstand het touw naar links kunnen trekken. :shock:

Om deze kwestie verder uit te diepen heb ik een nieuw topic aangemaakt:

http://www.wetenscha...__fromsearch__1

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 18 april 2013 - 21:48

Ik was er vanuit gegaan dat de haspel naar links zou rollen, zodat ik vast liep. De haspel zal echter naar rechts rollen. Zie:

http://www.wetenscha...__fromsearch__1

Daarom kan ik weer verder. De totale kinetische energie E is de som van kinetische energie van translatie Et en die van rotatie Er .

http://nl.wikipedia....etische_energie

http://nl.wikipedia....ling_van_König

Verder gaan we er vanuit dat de haspel zonder slip rolt. Dus:

LaTeX

LaTeX

LaTeX

LaTeX

LaTeX .

Laat nu de haspel als geheel (zoals hierboven) een straal R hebben en de kern van de haspel een straal r. De snelheid waarmee het touw zich naar rechts verplaatst noemen we V. Dan hebben we:

LaTeX

LaTeX .

De trekkracht in het touw noemen we F. Energiebehoud levert dan:

LaTeX

LaTeX

LaTeX

LaTeX .

Begint de haspel op t=0s vanuit rust te rollen dan geldt dus:

LaTeX .

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures