[natuurkunde] Spankracht Berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Spankracht Berekenen

Hallo, dit is mijn eerste vraag op dit forum.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Fz = m.g = 98,1 N

Horizontaal

FAB . sin 30° = FBC . cos 30° FBC = 0,58 . FAB

Verticaal

Fz = FAB . cos 30° + FBC . sin 30°

98,1 = FAB . 0,87 + 0,58 . FAB . 0,50

98,1 = 1.16 . FAB

FAB = 84,57 N (Dit is de spankracht in touw AB)

FBC = 0,58 . FAB = 49,05 N (Dit is de spankracht in touw BC)

Mijn vraag is: hoe kan het dat AB 84,57N is, en BC 49,05???

De touwtjes ervaren toch dezelfde spanning, want ze tillen toch allebei hetzelfde gewicht.
Bijlagen
vraag1.png
vraag1.png (7.43 KiB) 594 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Spankracht Berekenen

Puur op gevoel, wat zou er gebeuren indien het rechtse touwtje vertikaal naar beneden zou hangen (dus de hoek onder punt A = 0° ) , en het andere touwtje vanaf punt B horizontaal naar het linkse ophangpunt zou gaan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Spankracht Berekenen

Ja, maar ze doen dat elk onder een andere hoek, dat zie je als je je schets een beetje beter op schaal maakt en er dan de parallelogrammethode op los laat:
spankracht.png
spankracht.png (15.64 KiB) 595 keer bekeken
met de hoek waaronder jij schetst (ca 45°) lijkt het dan inderdaad of de hoeken gelijk zijn en dus de krachten ook gelijk moeten zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Spankracht Berekenen

Is deze parallelogrammethode dan ook goed?

Is het dan omdat de pijl meer naar rechts wijst de reden dat het rechter touw meer spanning ondervindt?
Bijlagen
vraag2.png
vraag2.png (8.71 KiB) 592 keer bekeken

Berichten: 3

Re: Spankracht Berekenen

Of is K de lijn waar vanuit je een parallelogrammethode maakt??

:(
Bijlagen
vraag3.png
vraag3.png (13.47 KiB) 593 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Spankracht Berekenen

Pieter Balk schreef: ma 15 apr 2013, 14:06
Is deze parallelogrammethode dan ook goed?
nee, die is niet goed. We zouden allerlei symptomen kunnen gaan aanwijzen, maar die gaan allemaal volgen uit het probleem dat de gewichtsvector (populair gezegd, de zwaartekrachtpijl) op het massablok loodrecht naar beneden wijst en de twee touwen samen dus een kracht van 98,1 N loodrecht omhoog zullen moeten leveren. Anders is verticaal de nettokracht niet nul en gaat het blok een of andere kant op versnellen.

Dié vector (in mijn plaatje de rode) is dus het gegeven, die moet dus ook recht naar boven wijzen om de zwaartekracht te compenseren, en vervolgens ontbonden worden over de twee touwen, want alleen die touwen kunnen werkelijk kracht leveren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Spankracht Berekenen

Ter uitbreiding dan:
spankracht2.png
spankracht2.png (22.02 KiB) 598 keer bekeken
Om in verticale richting evenwicht te hebben moeten de twee touwkrachten samen (resulterend) de rode vector leveren. (even groot als maar tegengesteld aan de zwaartekracht)

Die vector netjes ontbonden over de werkelijke touwen levert de blauwe rspectievelijk de paarse vector.

Doublecheck:

Ontbind beide touwvectoren in horizontale en verticale componenten (gestippeld).
  • De twee verticale componenten zijn nu samen even groot als de gewenste rode vector
  • De twee horizontale componenten blijken precies even groot, en heffen elkaar dus op, waardoor er ook horizontaal een evenwicht blijkt te zijn.
:D alles klopt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer