[scheikunde] Natriumcarbonaat reageren met water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Natriumcarbonaat reageren met water

Natriumcarbonaat oplossen in water

Ik heb 1 gram Natriumcarbonaat dat water uit de lucht heeft aangetrokken en ik reageer het in 100 ml gedestileerd water. De concentratie is 10,0 gram/ L.

Mijn doel is om de massapercentage van het zout in deze stof, gedestileerd water, te bepalen.

Ik noteer vervolgens de formule van de ionen:

Na2CO3 --> 2NA^+ + CO3^2-

Ik dacht eerst aan dit, maar dan zie ik dat Na2CO3 water uit de lucht heeft aangetrokken en lees op wikipedia dat als natriumcarbonaat, CO3 en H2O (het vocht volgens mij) aantrekt de volgende vormt:

Afbeelding

Ik moet een verslag over mijn proef schrijven, maar dat heb ik in middelbaar nooit moeten doen in een professionele vorm.

Nu zit ik vast bij mijn resultaten en weet niet wat ik daar juist moet schrijven.

Ik moest de hoeveelheid natriumcarbonaat berekenen om het in 100 ml gedemineraliseerd water op te lossen , gebruik makend van de gegeven concentratie van 10,0 gram/ L en kwam 1 gram uit. Dat heb ik op mijn resultaten staan en de ionen. Verder moet de massapercentage in genoteerd staan en volgens mij de deel van wikipedia.

Met de massapercentage heb ik problemen mee. Ik weet niet hoe ik dat bereken en ik heb weer op wikipedia gevonden dat de oplosbaarheid van natriumcarbonaat 300 g/L is.

Zou iemand mij kunnen helpen?

Met vriendelijke groeten

YU KI

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Natriumcarbonaat reageren met water

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Natriumcarbonaat reageren met water

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Natriumcarbonaat reageren met water

Als me duidelijk was waarmee kon ik misschien wel helpen.

die natriumcarbonaat heeft blootgestaan aan de (vochtige) lucht. Mogelijk is hierbij (een onbekend percentage) NaHCO3 gevormd. Mij is niet duidelijk of onder die omstandigheden ook simpelweg gehydrateerd Na2CO3.xH2O zou kunnen ontstaan, in een zeker percentage.

Hoe dan ook, je lost dan 10 g op in 100 mL water. Heb je dat gedaan, of heb je 10 g van dat "natte" zout gepakt en dat in een maatkolf aangevuld tot 100 mL ?

Vervolgens:
Ik moet een verslag over mijn proef schrijven,
Je vertelt nergens wat die proef behelst. Een hoeveelheids/concentratiebepaling? Hoeveelheid of concentratie van wat? Hoe heb je dat gedaan? En wat was nou eigenlijk precies het doel van die proef?

met het supervage:
Ik moest de hoeveelheid natriumcarbonaat berekenen om het in 100 ml gedemineraliseerd water op te lossen , gebruik makend van de gegeven concentratie van 10,0 gram/ L en kwam 1 gram uit. Dat heb ik op mijn resultaten staan en de ionen. Verder moet de massapercentage in genoteerd staan en volgens mij de deel van wikipedia.
....kunnen we helaas niet zoveel. :(
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Natriumcarbonaat reageren met water

Proef: Bereiden van een oplossing uitgaande van een vaste stof
  1. Ik krijg dan een zout dat water uit de lucht heeft aangetrokken. Ik moet tijdens dit practicum de massapercentage van het zout in deze stof bepalen. Het doel is dus om de massapercentage van het zout in deze stof te bepalen. Het zout is Na2CO3 en ik moet het in gedemineraliseerd water oplossen. Hiertoe ga ik in dit practicum 100 ml oplossing bereiden met een concentratie van 10,0 gram vaste stof per liter oplossing.
  2. Ik moet weten hoeveel gram ik moet hebben van Na2Co3. Ik bereken het dan via de gegevens gegeven hierboven. m = c.V = 10,0 g/L . 0,1 L = 1 gram
  3. Dan krijg ik een vraag van hoe groot de oplosbaarheid is van dit zout in water. Ik check het internet naar mogelijke info en vind op wikipedia dat de oplosbaarheid van Na2CO3 in water 300 g/L is, maar ben niet zeker of het daarmee bedoeld wordt. Denk dat ik het zelf moet berekenen.
  4. Ik doe de volgende: meet de massa en los het op in 100ml gedemineraliseerd water.
  5. Dan weet ik dat het zout aanwezig is onder de vorm van ionen en niet moleculen:

    Na2Co3 --> 2Na^+ Co3^2-
Proef 2: verdunnen

1) De tweede proef is om het te verdunnen. (Ik ben niet zeker maar denk dat de drie proeven samenhangen om de massapercentage te bepalen) Hier moet ik allerlei berekeningen doen. Om het massapercentage te bepalen moet ik hier een waterchlorideoplossing bereiden. Hier moet ik 100 ml HCL-oplossing 0,10 molair bereiden uitgaande van een geconcentreerde oplossing.

Gegevens over HCL: Kleurloos,corrosief, niet ontvlambaar gas met prikkelende geur, goed oplosbaar in water met een massapercentage van 6,4 % en een dichtheid van 1,030 kg/L.

2) Vraag is: hoeveel ml ik van HCL-oplossig moet afmeten en aanlengen met fedemineraliseerd water om 100ml HCL-oplossing 0,10 molair te bekomen?

Tussenstappen zijn:

molecuulmassa van HCL berekenen: 36,46

molaire massa afleiden van HCL: M= n.m = n . 36,46 gram (Geen idee hoe ik ‘n’ bekom)

dan bereken ik de molariteit van de HCL-oplossing 6,4% of anders gezegd:

à Hoeveel mol HCl zijn aanwezig in 1.000 ml HCl-oplossing 6,4%?

à de dichtheid van de oplossing is 1,030 kg/L, dus 1000 ml HCl-oplossing 6,4% een totale massa heeft van 1,030 kg.

à Ik weet dat de massapercentage van de HCl-oplossing 6,4% is, dus 100 g HCl-oplossing 6,4g HCl bevat.

Ik moet berekenen:

Hoeveel gram HCl 1000ml HCl oplossing 6,4% bevat en hoeveel mol HCl 1000ml HCl oplossing 6,4% bevat.

à De HCl-oplossing 6,4% is dus x molair met x =

Om te eindigen moet ik de volgende berekenen:

Hoeveel ml HCl-oplossing 6,4% (x molair) moet worden afgemeten en aangelegd worden met water om 100 ml HCl oplossing 0,10 M te bereiden. Het aantal ml HCl –oplossing x molair door y voorstellen. Bij verdunning geldt dat de verhouding van het volume van de geconcentreerde oplossing en het volume van de verdunde oplossing omgekeerd evenredig is met de verhouding van hun concentratie. Uit deze vergelijking moet ik de onbekende berekenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Natriumcarbonaat reageren met water

YU KI schreef: ma 22 apr 2013, 21:42
Proef: Bereiden van een oplossing uitgaande van een vaste stof
  1. Ik krijg dan een zout dat water uit de lucht heeft aangetrokken. Ik moet tijdens dit practicum de massapercentage van het zout in deze stof bepalen. Het doel is dus om de massapercentage van het zout in deze stof te bepalen. Het zout is Na2CO3 en ik moet het in gedemineraliseerd water oplossen. Hiertoe ga ik in dit practicum 100 ml oplossing bereiden met een concentratie van 10,0 gram vaste stof per liter oplossing.
  2. Ik moet weten hoeveel gram ik moet hebben van Na2Co3. Ik bereken het dan via de gegevens gegeven hierboven. m = c.V = 10,0 g/L . 0,1 L = 1 gram
tot hier overzichtelijk. Maar in het vervolg zie ik niets dat duidt op een BEPALING in welke zin ook. Ik zou nu verwachten dat je op een of andere wijze de concentratie CO3-in die bereide oplossing gaat bepalen, om erachter te komen hoeveel water je monster uit de lucht had aangetrokken of zo.

dat kan bijvoorbeeld door toevoegen van een overmaat HCl en dan het ontwijkende CO2 opvangen.

Ik zie je dan verder wel druk bezig met rekenen aan HCl-concentraties, maar niet met een duidelijke reden voor die handelingen. (ik heb dat deel verhaal overigens niet gecheckt)

Wat nog steeds niet duidelijk is, is dus waar dit allemaal heen moet. Jij en wij kunnen nu wel hele verhandelingen over HCl-oplossingen gaan zitten schrijven, maar nog steeds blijft de vraag wat eigenlijk het doel van het hele verhaal is?
Ik moet tijdens dit practicum de massapercentage van het zout in deze stof bepalen.
Als dat het doel is, is heel dat HCl-verhaal mogelijk (grotendeels) overbodig. Dan moeten we een bepalingsmethode gaan vaststellen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Natriumcarbonaat reageren met water

Ik volg momenteel Handelsingenieur en moet voor min vak chemie labosessies doen. Dat in de vorm van simpele proefjes uitvoeren. Ik zit in mijn 1e jaar en weet niet veel van verslagen schrijven.

De bedoeling van zon labo sessies is dat wij zelf proefjes uitvoeren en een verslag over schrijven en zelf de berekeningen uitvoeren en dat is juist mijn probleem. Ik zit vaak vast bij sommige onderdelen.

Ik weet zelf niet hoe ik aan de massapercentage zou moeten komen, maar het bundel zorgt wel dat het stap voor stap wordt gedaan. Ik heb hierboven alles getypt wat in het bundel stond en er is niet meer dan dat. Het zegt gewoon dat wij een natriumcarbonaat krijgen die de water uit de lucht aantrok en wij moesten zelf tijdens labo sessies de hoeveelheid massa berekenen aan de hand van de gegeven volume oplossing 100ml en concentratie 10,0 gram / L en ik kwam op 1 gram natriumcarbonaat. Dan moest ik 1 gram afwegen en het oplossen in 100 ml gedemineraliseerd water in een 100ml maatkolf.

En dat was mijn eerste proef en in proef 1 zeggen ze dat het doel is om de massapercentage van het zout in deze stof te bepalen is.

Zou het misschien makkelijker zijn als ik het scan? ik weet zelf niet wat het makkelijker is voor u, maar ik heb in de tekst hierboven alles vermeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Natriumcarbonaat reageren met water

In de bijlage vindt u de scans

Reageer