Verbeteren keyboard-skills

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Verbeteren keyboard-skills

Op m'n 9e kreeg ik van mijn ouders een keyboard, maar ik kon toen nog geen noten lezen. Twee jaar later ben ik saxofoon gaan spelen, in de vorm van muziekles en een bigband. Echter heb ik nooit het keyboard geheel onder de knie gekregen. Ik heb als klein kind wel stickertjes op de toetsen geplakt, als ik qua geluid van meerdere toetsen een mooi geluid hoorde. Aan de hand daarvan met plezier aan het jammen geslagen.

Inmiddels weet ik dat het akkoorden zijn en dat de linkerhand een andere toonladder aanhoudt dan de rechterhand...maar veel verder kom ik niet. :mrgreen: Het lijkt me erg leuk om de inmiddels goedlopende improvisaties en de saxofoon af te kunnen wisselen met bekende nummers op het keyboard.

Nu ben ik eens gaan rondkijken en kom ik wel wat tutorialfilmpjes tegen, maar die gaan soms zo verrekte snel dat ik ze per noot moet langsgaan en dat is erg irritant als het een filmpje is. Plus dat ik eigenlijk nog belangrijker vindt: ik weet dan alsnog niet goed welke noten ik met m'n linkerhand aansla en wat je nu precies doet, rechts is namelijk hetzelfde als bij de saxofoon. Dus ik wil wat meer dan alleen maar 'na-apen'.

Zit nog niet erg op niveau qua snelheid en moeilijkheidsgraad, maar na een avond flink zwoegen en frustraties kan ik al wel wat volgen:





Graag zou ik uit willen komen op muziek van Adele, golden oldies etc. Maar daar is nog wel aardig wat oefening voor nodig. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar sites waar ze online bladmuziek of goede tutorial filmpjes hebben.

Misschien heeft iemand er ervaring mee en tips qua sites of in het algemeen? :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Verbeteren keyboard-skills

Kan je hier iets mee:

http://www.synthesiagame.com/

En je kan bladmuziek met OCR programma's omzetten in Midi of andere muziekbestanden.

Een forum waar je met dergelijke vragen terecht kan: http://www.homerecording.be/forum/

Veel homerecorders spelen muziek en vooral keyboard
Eric

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: Verbeteren keyboard-skills

Je zou eens hier kunnen kijken. Daar vind je allerlei bladmuziek, maar ook kun je er boeken kopen zoals "Easiest Keyboard Collection 21st Century Hits" of "Accoorden & Toonladders Piano Orgel Keyboard".

Dit is ook een mogelijke site.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Verbeteren keyboard-skills

Bedankt beide! :)



Ik had hier en daar al gezocht, maar meestal moest je altijd via veel omwegen ergens lid van worden/accounts aanmaken, maar ik denk dat ik wel wat vooruit kan met jullie input!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Verbeteren keyboard-skills

Ooh, en weet iemand misschien een bepaalde handigheid of tips om goed te kunnen spelen als je kleine handen hebt? Ik haal met 1 hand namelijk net C - C, en sommige akkoorden zijn een crime omdat ik er niet goed bij kan. Is het een kwestie van pech, oefenentechnieken...of?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Verbeteren keyboard-skills

Handigheden niet echt. Je hand moet wel altijd "bol" staan wanneer je piano of keyboard speelt. Het is dus niet de bedoeling dat je vingers plat op de toetsen gaan liggen maar dat je echt met de toppen van je vingers speelt. In die mate dat als je nagels te lang zijn je ze hoort tikken tegen de toetsen ;) .

Voor de kleine handjes heb ik weinig advies vrees ik. Wel geloof ik dat je met de ervaring een betere handvatting zal krijgen waardoor je misschien iets makkelijker bepaalde afstanden kan overbruggen. Ik ga ervan uit dat mijn handen groter zijn dan die van jou, maar ook ik heb zo nu en dan last met bepaalde akkoorden :? .
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Verbeteren keyboard-skills

Eric

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: Verbeteren keyboard-skills

Cura schreef: di 16 apr 2013, 19:14
Ooh, en weet iemand misschien een bepaalde handigheid of tips om goed te kunnen spelen als je kleine handen hebt? Ik haal met 1 hand namelijk net C - C, en sommige akkoorden zijn een crime omdat ik er niet goed bij kan. Is het een kwestie van pech, oefenentechnieken...of?


Kan ik ook niet, heb ook kleine handen. Gewoon mee leren leven. Sommige stukken zijn gewoon niet mogelijk, zeker als je klassieke stukken wil spelen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Verbeteren keyboard-skills

Er bestaan blijkbaar piano's en keyboards met smallere toetsenborden (keyboards)

Ik denk dat je hier best naar zoekt via dedicated fora.

http://www.smallpianokeyboards.org/

http://www.steinbuhl...r_research.html

http://www.chrisdoni...m/keyboard.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Musical_keyboard
Modern piano keyboards ordinarily have an octave span of 164–165 mm; resulting in the width of black keys averaging 13.7 mm and white keys about 23.5 mm wide at the base, disregarding space between keys. Several reduced-size standards have been proposed and marketed. A 15/16 size (152 mm octave span) and the 7/8 DS Standard (140 mm octave span) keyboard developed by Christopher Donison in the 1970s and developed and marketed by Steinbuhler & Company. U.S. pianist Hannah Reimann has promoted piano keyboards with narrower octave spans
Eric

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: Verbeteren keyboard-skills

Interessant! Maar ach, ik doe het maar met mijn oude piano. Die doet het al 50 jaar goed, dus die zal het nog wel redden tot ik helemaal krakkemikkig ben en niet meer kan spelen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Verbeteren keyboard-skills

Haha, geweldig...! :D
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer