[natuurkunde] alfa verval

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 246

alfa verval

Hallo,

Als een atoomkern alfa straling uitzendt, waarom komt er eigenlijk dan energie vrij? Want de atoomkern, die dus niet stabiel was, heeft dus massa verloren met het uitzenden van die alfa deeltje en dus volgens E=mc^2 ook energie dus is daarmee iets stabieler geworden. :?: :-k

Alvast dank

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: alfa verval

Je zegt het zelf al:
dus massa verloren ..//.. en dus volgens E=mc^2 ook energie
alleen, dat massaverlies zit hem niet in dat alfadeeltje, want dat heeft zelf ook massa.

als ik een boterham van een brood af snijd gaat er geen massa verloren, wat het brood kwijt is zit in die boterham.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24

Re: alfa verval

De energie die vrijkomt bij de uitzending van zo'n alfadeeltje zit hem inderdaad in het feit dat er massa wordt omgezet in energie. Maar dat is niet de massa van het alfadeeltje, want die massa bestaat nog steeds. Als je de massa van het oorspronkelijke deeltje vergelijkt met de massa van het alfadeeltje plus het deel dat over is van het oorspronkelijke deeltje, zul je zien dat er minder massa is na de reactie. Deze massa is meestal maar miniscuul, maar meer dan genoeg om verwoestende straling te doen veroorzaken... Deze massa moet je dan inderdaad via
\(E = m \cdot c^2\)
omrekenen naar energie.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt.
NN: "Everything that is not related to elephants is irrelephant".

Berichten: 246

Re: alfa verval

Dank u wel voor de antwoorden. ;) Ik denk dat ik het nu snap. Maar als je nou die alfadeeltje weer zou late samensmelten met de kern die 'hem' had uitgezonden zou die kern dan hetzelfde massa hebben als voordat het die alfa straling had uitgezonden? En als het antwoord ja is, komt het dan door de kin energie die je aan die alfa deeltje moet geven waardoor het uberhaupt samensmelt.

Reageer