Springen naar inhoud

Hartspiercellen in de "rusttoestand"

• Log in om te kunnen reageren

iloveyou

iloveyou

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 april 2013 - 07:19

Hallo allemaal,

Ik snap maar niet hoe ik deze vraag moet beantwoorden:
In de hartspiercellen is er geen sprake van een "rusttoestand" omdat de rustsituatie in feite een actief gehandhaafd evenwicht is. Geef aan waarom er energie nodig is om de rusttoestand te handhaven; vergelijk hierbij de cel met een polder onder zeeniveau, waarbij de dijk altijd in zeker mate lekt en het water de ionen zijn.

Ik zat zelf te denken aan:
Er is energie nodig om de rusttoestand te handhaven omdat het in werkelijkheid een actief gehandhaafd evenwicht is en dus energie kost. Doordat de cel "onder zeeniveau zou zitten" kan het water dus de ionen zou de cel inkomen maar omdat er een dijk is wordt de cel beschermd tegen de ionen; maar omdat de dijk lekt komen er toch wat ionen binnen hierdoor kost het energie om de ionen "uit de cel te halen" zodat de cel beschermd blijft tegen het water/ ionen.

Maar wie zou mij kunnen helpen; ik heb het gevoel dat ik iets mis en dat het niet helemaal klopt. Graag hoor ik van jullie.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DSchrute

DSchrute

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 april 2013 - 23:22

Ik denk dat je verklaring behoorlijk afdoende is. De metafoor is als volgt.

Het kaliumgehalte in het extracellulair milieu is vele malen lager dan intracellulair. Gezien kalium ook nog eens relatief makkelijk door de celmembraan passeert (moeilijker gezegd is de conductantie voor kalium zeer hoog), is er een voortdurend lekken van kalium uit de cel. Kaliumlek ontstaat dus door een groot concentratieverschil en een relatief goede membraanpermeabiliteit (de Nernst potentiaal). Om dit in evenwicht te houden, en dus kalium terug in de cel te pompen, waar eigenlijk al heel veel kalium zit, is er energie nodig. Een ion zal altijd de neiging hebben om naar de plek met lagere concentratie te gaan (vandaar ook het lek), maar nu moet het dus tegen deze concentratiegradiënt ingepompt worden. Daarvoor bestaat het Na/K-ATPase. Deze stuurt dus een Kalium intracellulair en een Natrium extracellulair ten koste van een ATP-molecuul.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures